Skip to main content

Orkla inngår avtale med PepsiCo

Quaker, Tropicana og Doritos

Orkla ASA har inngått avtale med PepsiCo om å bli hovedsamarbeidspartner for salg av PepsiCos juice, frokostblandinger og snacksprodukter i Norden. Avtalen inkluderer merkene Tropicana, Quaker og Lay’s.

Avtalen er en utvidelse av Orklas samarbeid med PepsiCo i Norden. Siden januar 2015 har Orkla hatt ansvaret for salg av Tropicana juice i Sverige og Danmark, og tilsvarende i Finland siden april. Den nye avtalen omfatter også Tropicana i Norge, Quaker i Norden og PepsiCos snacks i Norge, Sverige og Finland.

- Vi er svært fornøyd med at PepsiCo har valgt Orkla som hovedsamarbeidspartner for salg av deres juice, frokostblandinger og snacks i Norden. For Orkla er distribusjonsavtalen med PepsiCo et viktig steg mot å bli et ledende merkevareselskap. Et samarbeid med PepsiCo om deres globale merkevarer vil styrke Orklas tilstedeværelse i frokostsegmentet og snackskategorien, sier Peter A. Ruzicka, konsernsjef i Orkla ASA.

- Norden er et viktig marked for PepsiCo, og offentliggjøringen av vårt samarbeid med Orkla representerer et markant steg fremover for vår forretningsvirksomhet. Siden vi etablerte oss her for mer enn 25 år siden, har vi gradvis styrket vår posisjon, og vi ser i dag mange nye vekstmuligheter for våre merker. I Orkla har vi funnet en samarbeidspartner med like verdier, komplementær portefølje og en fremragende salgsorganisasjon. Sammen vil vi være utmerket posisjonert for å skape vekst i Norden, tillegger Björn Bernemann, administrerende direktør for PepsiCo Nordics.

PepsiCos portefølje av juice, frokostblandinger og snacks har sterke markedsposisjoner, deriblant attraktive merker som Tropicana, Quaker og Lay’s.

I henhold til den nye avtalen, som trer i kraft 1. januar 2016, vil Orkla Foods ha ansvar for salg av Tropicana og Quaker, mens Orkla Confectionery & Snacks vil dekke PepsiCos snacksmerker.

Orkla ASA
Oslo, 27. april 2015

Ref:

Orkla ASA

Konserndirektør Kommunikasjon og Corporate Affairs
Håkon Mageli
Tlf.: +47 928 45 828
E-post: hakon.mageli@orkla.no

Direktør Investor Relations
Rune Helland
Tlf.: +47 977 13 250
E-post: rune.helland@orkla.no

Om Orkla

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvarehandel, storhusholdning og bakerier, med Norden og Baltikum som hovedmarkeder. I tillegg har konsernet gode posisjoner innenfor utvalgte produktgrupper i Sentral-Europa og India.

Orkla ASA er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo, Norge. I 2014 hadde Orkla en omsetning på 30 mrd. kroner og om lag 13.000 ansatte. Konsernet hadde i 2014 en omsetning på 30 mrd. kroner. Se også www.orkla.no

Om PepsiCo

PepsiCo products are enjoyed by consumers one billion times a day in more than 200 countries and territories around the world. PepsiCo generated more than $66 billion in net revenue in 2014, driven by a complementary food and beverage portfolio that includes Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker and Tropicana. PepsiCo’s product portfolio includes a wide range of enjoyable foods and beverages, including 22 brands that generate more than $1 billion each in estimated annual retail sales.
 
At the heart of PepsiCo is Performance with Purpose – our goal to deliver top-tier financial performance while creating sustainable growth in shareholder value. In practice, Performance with Purpose means providing a wide range of foods and beverages from treats to healthy eats; finding innovative ways to minimize our impact on the environment and reduce our operating costs; providing a safe and inclusive workplace for our employees globally; and respecting, supporting and investing in the local communities where we operate. For more information, visit www.pepsico.com.