Orkla kjøper Kavlis danske virksomhet

FUN One

Orkla Foods Danmark har inngått avtale med Kavli Holding AS om å kjøpe O. Kavli A/S. Med dette oppkjøpet tar Orkla Foods Danmark ytterligere et skritt for å styrke merkevareporteføljen.

Avtalen omfatter 100 % overtakelse av O. Kavli A/S («O. Kavli»), som er en betydelig leverandør til dagligvarehandelen i Danmark, med kjente varemerker som Fun, Grønnegården, Kavli, Scoop og Blomberg’s Glögg. Orkla eier allerede Fun-merket i de øvrige nordiske landene, og med denne avtalen vil Orkla få det fulle eierskapet til Fun i Norden.

O. Kavli omsatte i 2014 for DKK 170 mill. Selskapet har 70 medarbeidere fordelt på kontoret i Hvidovre og fabrikken i Ringkøbing. O. Kavli ble grunnlagt i Bergen i Norge i 1893, og den danske virksomheten ble startet i 1935. O. Kavli eies av Kavli Holding AS. Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

- Med overtakelsen av O. Kavli kjøper vi oss inn i kategorien drikkevarer og utvider dagligvaresortimentet. Produktene til O. Kavli kompletterer vårt produktutvalg, som i dag omfatter K-Salat, Beauvais, Den Gamle Fabrik, Glyngøre, Pastella, Bähncke og Risifrutti. I tillegg har O. Kavli produksjon av private labels og eksportvirksomhet med lange kunderelasjoner. Vi ser derfor frem til å kunne utvide vår produktportefølje med drikkevarer, sier Atle Vidar Nagel-Johansen, konserndirektør og leder for Orkla Foods.

- Vi er glade for at vi har funnet en solid kjøper til O. Kavli i Danmark og tror Orkla Foods Danmark har gode forutsetninger for å bidra til en positiv utvikling for selskapet, sier konsernsjef Erik Volden i Kavli Holding AS.

Gjennomføring av avtalen er betinget av at de danske konkurransemyndighetene godkjenner transaksjonen. Det forventes at transaksjonen vil kunne gjennomføres ved utgangen av februar 2016.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2014 en omsetning på ca. 30 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca. 15.000 ansatte.