Orkla-lanseringer rundt om i verden

FELIX Veggie vegetariske burgere, Pizzabakeriets pizza med grillede, økologiske grønnsaker,  Funky Fields nuggets og iskrem, Paúluns Superknäcke Rotfrukt, økologisk syltetøy fra Den Gamle Fabrik,, og Gutta smoothie.

Pizza med grillede grønnsaker, vegetariske burgere og økologisk syltetøy er blant de nye matvarene fra Orklas selskaper i Norden.

Norske Pizzabakeriet lanserer en ny pizzavariant med grillede, økologiske grønnsaker, mens svenske forbrukere kan glede seg over FELIX Veggie Morotsbullar og vegetariske burgere. I Danmark er økologisk syltetøy fra Den Gamle Fabrik og Naturli’ Smørbar, en 100 % økologisk og plantebasert spread, blant de mange nye matvarene som nå er å finne i butikk.

- Flere av nyhetene våre møter forbrukernes etterspørsel etter vegetarisk og økologisk. Et godt eksempel er «Funky Fields», en innovativ serie med soyabaserte middagsretter som gjør det enkelt å velge vegansk og vegetarisk i en travel hverdag, sier Arve Heltne, Senior Vice President Orkla Marketing & Innovation.

Serien «Funky Fields» er lansert i Danmark, og inkluderer også 100 % plantebasert iskrem i fire smaksvarianter. Blant andre matvarer Heltne mener det er verdt å merke seg, er Paúluns Superknäcke Rotfrukt, sunne knekkebrød som inneholder 26 % rotfrukt. Knekkebrødene er lansert i Sverige, og kommer i variantene gulrot og rødbete.

- Matvarer basert på lokale råvarer er en annen klar trend som tas godt ut i Sverige. FELIX Veggie Morots bullar er eksempelvis laget med svenske gulrøtter og er helt uten tilsetningsstoffer, forteller Heltne. - Produktene har en miljøvennlig emballasje, som er laget av 60 % fornybar plast, legger han til.

Mer av det gode, mindre av det usunne

- Sunnhetstrenden med mindre tilsatt sukker og salt i matvarene, og produkter uten tilsetningsstoffer står fortsatt sterkt hos forbruker. I Orkla jobber vi systematisk med dette på tvers av alle land. Økt fokus på mer av de gode ingrediensene ser vi tydelig også utenfor Norden, forteller Heltne.

Blant eksemplene er:

• Felix ketchup med mer tomater, mindre sukker og mindre salt og Spilva sylteagurker uten tilsetningsstoffer fra Orkla Foods i Litauen.
  • Gutta Smoothies fra Orkla Foods i Latvia er basert på 100 % grønnsaker eller 100 % frukt, og er helt uten tilsatt sukker.
  • Tsjekkiske Vitana lanserer nye varianter av sin Farmer’s Soup, som er fri for palmeolje og kunstige tilsetningsstoffer.
  • Hamé lanserer en serie med smakfulle glutenfrie pastasauser og grønnsaksblandinger på glass, og sunnere barnemat på glass, basert på grønnsaker.
  • Fra indiske MTR, som er Orklas største vegetarmerke, kommer nye og smakfulle indiske ferdigretter som enkelt kan varmes opp og spises på farten.