Skip to main content

Orkla reduserer salt, sukker og mettet fett

Marie-kjeks

9. desember var det et nytt møte i den norske Helseministerens Næringslivsgruppe på Matområdet, der Orkla deltok. Konserndirektør Håkon Mageli presenterte status for Orklas arbeid med å utvikle sunnere matvarer. 

På møtene i næringslivsgruppen diskuterer myndighetene og matvarebransjen felles initiativ for å gjøre matvarene sunnere. Blant temaene er reduksjon av saltinnhold, mettet fett og sukker i matvarer, i tillegg til ansvarlig markedsføring.

- I Orkla jobber vi aktivt med å gjøre produktene våre sunnere, og forbruket av salt og mettet fett er betydelig redusert i 2015, sier Håkon Mageli, konserndirektør i Orkla. Foreløpige tall som de norske selskapene har rapportert inn, viser at 31 tonn salt og 59 tonn mettet fett er fjernet fra Orklas produkter i 2015. 

Mesteparten av reduksjonen er i produkter der palmeolje er erstattet med sunnere fettyper, som solsikkeolje og sheaolje. Produkter som har fått et lavere innhold av salt, er pizza, snacks, supper og sauser. Orkla har forpliktet seg til å fjerne 80 tonn salt fra sine norske produkter i perioden fra 2014 til 2018. 

- Ved å utvikle sukkerfrie og sukkerreduserte produkter som Fun Light Green, Fun Light Squeezy, IFA Superfruit og New Energy nøttebar har Orkla bidratt til å redusere den norske befolkningens sukkerinntak med 31 tonn* i 2015, sier Mageli. 

Orkla har en sterk forpliktelse overfor Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), som skal passe på at bransjen ikke markedsfører mat og drikke til barn og unge. 

- Vi ser det som avgjørende at matvareindustrien er en del av løsningen. Dette har myndighetene selv også anbefalt. I tillegg er vi opptatt av at ordningen skal få tid til å virke, slik at vi faktisk kan se den positive effekten av en bransjestyrt selvregulering, sier Mageli. 

*Foreløpige tall for 2015 rapportert inn fra Orklas norske selskaper.