Skip to main content

Orkla utvider innen iskjeks og -tilbehør

Waverley logo

Gjennom sitt heleide datterselskap Idun Industri AS har Orkla Food Ingredients (OFI) kjøpt The Waverley Bakery Limited, som er en ledende leverandør av iskjeks og –tilbehør i Storbritannia.

Waverley selger primært iskjeks til dagligvarehandelen i Storbritannia. I tillegg tilbyr de iskjeks, iskremingredienser og -tilbehør til isbarer og småskalaprodusenter av iskrem. OFI er en av Europas ledende leverandører av iskremingredienser og -tilbehør, med tilstedeværelse i Norden, Tyskland, Nederland og Storbritannia. Med kjøpet av Waverley forsterker OFI sin markedsposisjon innenfor iskjeks, iskremingredienser og -tilbehør i Storbritannia. Samtidig tilføres dagligvare som salgskanal for OFI i Storbritannia.

- Oppkjøpet er i tråd med Orklas ønske om å vokse innen utvalgte kategorier og markeder der vi ser potensial for videre vekst og synergier. Med oppkjøpet av Waverley får Orkla Food Ingredients en ledende posisjon i markedet for iskremingredienser og -tilbehør i Storbritannia, sier konserndirektør og leder for Orkla Food Ingredients, Pål Eikeland.

Waverley Bakery har vært et kjent navn i den skotske iskrembransjen i mer enn 100 år. Selskapet er en del av Lee’s Foods Group. Virksomheten er lokalisert i Glasgow, Skottland, og har ca. 45 ansatte. Selskapet oppnådde en omsetning på GBP 5,9 mill. (ca. 72 mill. kroner) i 2015 og en EBITDA på GBP 0,7 mill. (ca. 8,7 mill. kroner). Waverley Bakery er verdsatt til GBP 5,2 mill. (ca. 63 mill. kroner) på gjeldfri basis.

Om Orkla 

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2015 en omsetning på ca. 32 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet 14.670 ansatte.

Om Orkla Food Ingredients

Orkla Food Ingredients er den ledende aktøren innen bakeriingredienser i Norden, og har i tillegg voksende markedsposisjoner i utvalgte land i Europa. Totalt ivaretas nærhet til kundemarkedet med salgs- og distribusjonsselskaper i 22 land. De største produktgruppene er margarin og smørblandingsprodukter, bakehjelpemidler og -mikser til brød og kaker, marsipan samt gjær.