Skip to main content

Orklas innsats for en bedre folkehelse

Konsernsjef Peter A. Ruzicka

Konsernsjef Peter A. Ruzicka svarer på spørsmål om Orklas innsats for en bedre folkehelse.

Styreleder Stein Erik Hagen vil onsdag 4. juni holde et innlegg om Orklas innsats for en bedre folkehelse for helse- og omsorgsminister Bent Høie og flere andre aktører i matbransjen. Konsernsjef Peter A. Ruzicka vil også være til stede på møtet og i den forbindelse stilte vi ham noen spørsmål om vårt ansvar for folkehelsen.

- Har Orkla et ansvar for økte fedmeproblemer i befolkningen?

- Som en av Nordens største leverandører av mat og drikke har vi definitivt et ansvar. Vi tar dette ansvaret og vil bidra til en bedre folkehelse ved å fokusere på fire hovedområder:

  • Sunnere innovasjoner
  • Ansvarlig markedsføring som spesielt skjermer barn og unge
  • Tydelig produktmerking som alle kan forstå
  • Bidra til økt aktivitet i befolkningen

Innenfor sunnere innovasjoner vil vi jobbe med en todelt strategi. For det første skal vi fortsette vårt langsiktige arbeid med å redusere sukker, salt og mettet fett i folkefavorittene. Mange av våre produkter spises av et bredt lag av befolkningen, og selv tilsynelatende små justeringer i innholdet av sukker, salt og mettet fett kan få positiv effekt på folkehelsen.

Vi skal for det andre innovere innenfor nye og sunnere konsepter. Et godt eksempel på dette er Stabbur-Makrell, hvor vi gjennom intensiv produktutvikling, ny teknologi og ny emballasje klarte å øke populariteten til en gammel klassiker.

- Orkla har en produktportefølje med blant annet en stor andel sjokolade, snacks, kjeks og frossenpizza. Er Orkla en troverdig aktør innenfor ernæring og helse?

- Nettopp det at vi produserer produkter som mange spiser, gir oss en spesiell mulighet til å forbedre folkehelsen. Vi tror det er krevende å overtale befolkningen til å gjøre store endringer i sine kostholdsvaner. Det gir bedre resultat å gjøre nordmenns folkefavoritter sunnere.

- Noen vil mene at et mer effektivt grep for å bedre folkehelsen vil være å slutte å produsere usunne produkter. Hva har du å si til det?

- Vi tror ikke det er realistisk å se for seg et samfunn hvor man ikke kan kose seg med godteri og snacks. Når sant skal sies, tror vi det bare ville vært et trist samfunn. Det å kunne unne seg hyggelige øyeblikk er også viktig for en god helse, og så lenge man spiser variert og mosjonerer regelmessig, er det ikke noe i veien for at man kan unne seg sukkerholdige produkter. Vi har også valgt å innføre en utvidet næringsdeklarasjon på våre produkter, slik at forbruker kan ta opplyste valg i butikk.

- Andelen overvektige barn øker. Hva gjør Orkla for å skjerme denne målgruppen?

- Vi ønsker for eksempel å beskytte barn og unge mot markedsføring som kan virke villedende eller legge et utilbørlig kjøpepress på dem. Vi velger derfor å rette vårt salgsbudskap mot voksne. Det er foreldrene som best kan vurdere hva barna bør spise og drikke. I tillegg er det foreldrene som hovedsakelig står for innkjøpene.

- Bidrar ikke Orkla til å forsterke problemene rundt fedme og usunt kosthold ved å selge ekstra store forpakninger med sjokolade og godteri?

- Pakkestørrelsene er tilpasset brukssituasjon og kjøpssituasjon. Vi selger for eksempel større forpakninger i dagligvarebutikker enn i kiosker og på bensinstasjoner, fordi man generelt handler til flere enn seg selv når man er i en dagligvarebutikk. De store forpakningene er altså ment å tilfredsstille kundenes behov for å kunne dele med familie og venner.