Orklas lanseringer utenfor Norge

Noen av Orklas høstlanseringer

Sunne ferdigretter, superbarer og plantebasert pålegg er blant de mange matnyhetene fra Orklas selskaper i Norden.

- Vi lanserer nå flere nye produkter som møter forbrukernes etterspørsel etter matvarer med økologiske og naturlige ingredienser, og plantebaserte alternativer til kjøtt, forteller Arve Heltne, Senior Vice President i Orkla Marketing & Innovation.

Blant nyhetene i Sverige er Paulúns Superbar, Paulúns Super Granola Paleo og Paulúns Superbowl, en serie med sunne og smakfulle ferdigretter med kun naturlige råvarer. Middagsrettene kommer i tre varianter. Alle har et høyt proteininnhold og dekker inntil 40 % av dagsbehovet for grønnsaker. Sukkerinnholdet er redusert i hele Risifrutti-serien, og det er også laget en sukkerfri variant søtet med stevia.

Møter etterspørselen etter vegetar

- Danske forbrukere kan glede seg over plantebasert pålegg i italiensk stil, patéer, hummus i spennende smakskombinasjoner og gode alternativer til kjøtt i matlagingen. Alle produktene fra Naturli' er økologiske og utelukkende plantebasert, sier Heltne.

Blant nyhetene i butikkhyllene er Naturli' Veggie Bites og Hakket Veggie, som kan brukes i stedet for kjøtt i middagsretter, plantebaserte patéer og økologiske plantebarer uten melk og gluten. Naturli' frister også med økologisk hummus i spennende smaksvarianter i eksklusive små glass. Påleggsserien med varianter som «A la Roastbeef», «A la Bresaola» og «A la Coto» er også verdt å sjekke ut dersom man ønsker en grønnere matpakke.

Strekker seg langt for den gode smaken

Favoritten Laban Seigmenn strekker seg til nye land:

- Vi har nå lansert Laban i India med seigmenn tilpasset indiske smakspreferanser. I motsetning til annet tilgjengelig gelégodteri på det indiske markedet er den indiske Laban-versjonen vegetarisk, forteller Heltne.

Blant andre godterinyheter Heltne mener det er verdt å merke seg, er favoritten Smash!, som nå lanseres i Sverige under merket OLW.

Sunnere favoritter

- Sunnhetstrenden med mindre salt og sukker samt glutenfrie matvarer står fortsatt sterkt hos forbrukere, også i Finland, Baltikum og Øst-Europa. I Orkla jobber vi systematisk med dette på tvers av alle land, og lanserer sunnere varianter av folkefavorittene også i disse markedene, avslutter Heltne.