Panda og Cloetta etablerer salgssamarbeid

Konfektselskapene Cloetta AB og Orklaeide Oy Panda AB har inngått salgsavtale.

Pressemelding fra Panda och Cloetta 8 desember 2008:

Panda och Cloetta inleder försäljningssamarbete

Konfektyrföretagen Oy Panda Ab och Cloetta AB (publ) har träffat avtal om försäljningssamarbete.

Avtalet innebär att Panda från och med den 1 januari 2009 säljer och distribuerar Cloettas varumärken i Finland. Under våren 2009 kommer Cloetta att börja sälja och distribuera produkter från Panda i Sverige. Panda är ett av Finlands mest välkända konfektyrföretag, med en marknadsandel på cirka 8 procent.

– Vi ser en stor potential på den finska marknaden för Cloettas uppskattade produkter. Det känns därför tryggt för oss att ha Panda som partner, säger Curt Petri, VD för Cloetta. Försäljnings- och distributionsavtalet med Panda är en viktig del i Cloettas tillväxtstrategi. Bolagets varumärken är en del av den svenska folksjälen och vi har goda förutsättningar att vidareutveckla verksamheten och stärka vår position ytterligare i Norden, fortsätter Curt Petri.

Cloetta är Nordens äldsta chokladtillverkare. Bolaget har en stark position på framför allt den svenska marknaden, men med tydlig närvaro även i Norge och Danmark. Cloetta producerar i egna fabriker i Ljungsbro och i Alingsås.

– För Panda är det glädjande att få möjlighet att fortsätta sälja några av Sveriges mest omtyckta produkter i Finland. Center och Polly har under flera år varit mycket uppskattade i Finland och vi tror att många nu känner en lättnad att produkterna kommer att finnas kvar i godishyllorna, säger Ami Wardi, VD på Panda. Dessutom kompletterar Cloettas produkter väl vår egen produktportfölj och samarbetet i Sverige är ett betydande framsteg för Pandas verksamhet på den svenska marknaden, fortsätter Ami Wardi.

Panda grundades redan 1920, och har lång erfarenhet av produktion, försäljning och marknadsföring av choklad- och lakritsprodukter under varumärket Panda. Bolaget är marknadsledande inom lakrits med en marknadsandel på cirka 40 procent av lakritsmarknaden i Finland. Pandas fabrik ligger i mellersta Finland och tillsammans med systerbolaget Felix Abba har Panda ett väl upparbetat distributions- och försäljningsnät i Finland.