Pierre Robert Group er GOTS-sertifisert

Pierre Robert Group er Norges første tekstilselskap innen dagligvarebransjen som er blitt Global Organic Textile Standard-sertifisert.

Blant alle norske tekstilselskaper er Pierre Robert Group det andre selskapet som er blitt sertifisert av den internasjonale merkeordningen for økologiske tekstiler, Global Organic Textile Standard (GOTS).

- Jeg er veldig stolt av det grundige arbeidet Pierre Robert Group har gjort for å nå GOTS-standarden. Pierre Robert Group har gjennom flere år jobbet systematisk med bærekraft, og vår nyervervede GOTS-sertifisering er ytterligere et viktig steg mot å bli en mer ansvarlig tekstilprodusent. Både forbrukere og handelen er opptatt av bærekraft, og fokuset på økologi er stadig stigende. Jeg ser derfor frem til å lansere de første GOTS-sertifiserte tekstilproduktene i norsk dagligvare, sier Hege Holter Brekke, adm.dir. i Pierre Robert Group.

Siden 2008 har Pierre Robert Group forpliktet seg til bærekraftig og ansvarlig tekstilproduksjon. For å styrke denne innsatsen har Pierre Robert Group besluttet å bruke en større andel bærekraftige fibre i sin tekstilproduksjon. Mulesingfri merinoull, Tencel® og modal har allerede blitt innlemmet i selskapets kolleksjoner. Med den nyoppnådde sertifiseringen tilbyr Pierre Robert Group også organisk bomull.

Byttet fra vanlig bomull til GOTS-sertifisert organisk bomull vil tre i kraft i januar 2017. Emballasjen vil bli merket med Pierre Roberts GOTS-lisensnummer i tillegg til et FSC-lisensnummer som viser at også emballasjen er bærekraftig produsert.

Om GOTS

GOTS er en internasjonal merkeordning for økologiske tekstiler. Merkeordningen ble grunnlagt i 2002 og stiller krav til at minimum 70 prosent av fibrene skal være økologisk dyrket, og at tekstilene må oppfylle miljø- og helsekrav gjennom hele produksjonsprosessen. Sosiale kriterier og sikkerhet for arbeidere er også inkludert i kravene. Selvstendige sertifiseringsorganer foretar sertifisering og inspeksjoner av merkebrukerne. Sertifiseringen er gyldig for ett år av gangen. GOTS består av fire bransjeorganisasjoner innenfor tekstilbransjen OTA (USA), IVN (Tyskland), Soil Association (UK) og Joca (Japan).