Skip to main content

Pierre Robert fikk designpris

Orkla-selskapet Pierre Robert Group er tildelt utmerkelsen Design Effekt for 2009. Prisen ble delt ut av Norsk Designråd i forbindelse med Næringslivsdagen 2009.

- Dette er en utmerkelse som henger høyt for oss. Jeg er stolt over at vårt design har gjort seg bemerket både blant fagfolk og i folks klesskap, sier marketingdirektør Siw Dejligbjerg Steen.

Juryen begrunner sitt valg med at Pierre Robert Group på få år har klart å flytte store andeler av undertøysalget fra faghandel til dagligvare, gjennom oppbygning av en ny merkevare og et sterkt fokus på design.

– Pierre Robert har bevist at strategiske designinvesteringer gir konkrete resultater, og er nå offisielt en av Norges aller beste på å skape lønnsomhet ut av design, forteller Skule Storheill, innovasjonsdirektør i Norsk Designråd.

Brutte barrierer
Siden lanseringen i 2006 har merket Pierre Robert femdoblet omsetningen av undertøy i forbrukerkroner fra 36 millioner i 2006 til 180 millioner i 2008.

Dejligbjerg Steen legger vekt på at det ikke har vært noen selvfølge å lykkes som en tradisjonell dagligvareleverandør. 

- Dette er et marked med sterk konkurranse, og for mange forbrukere er det en barriere å handle tekstiler i dagligvarebutikker. Disse utfordringene har vi brukt som inspirasjon til å bli enda bedre, og design har vært et avgjørende element.

Tidsriktig design
Designer Jorunn Heggdal har vært en viktig bidragsyter i arbeidet med å knytte Pierre Robert opp mot et moderne og tidsriktig design.

- Vi har utviklet et solid konsept som er tilpasset nordisk smak, og dette ligger alltid til grunn for designprosessen, uansett hvordan trendene svinger.

Heggdal legger samtidig til at det er flere utfordringer knyttet til design av tekstiler med en bred målgruppe.

- Vi ønsker å lage produkter som store deler av befolkningen kan like, samtidig som designene skal være spennende og tidsriktige. Dette er en fin balansegang. Jeg føler at Pierre Robert løser dette på en god måte, og er stolt over at vi som selskap setter design så høyt på agendaen.