Pierre Robert innfører opprinnelsesmerking på alle plagg

Som del av sin bærekraftsstrategi har Pierre Robert innført merking av opprinnelsesland på alle klær, samt informasjon om dyrevelferd på alle merinoullplagg.

- Vi setter nå informasjon om produksjonsland på alle våre produkter. I Pierre Robert Group eier vi ikke egne fabrikker, men produserer hos nøye utvalgte leverandører i utlandet. Mesteparten av produksjonen foregår i Kina, men vi produserer også i andre land, blant annet Tyrkia, Italia og Portugal, sier administrerende direktør i Pierre Robert Group, Jeanette Hauan Fladby.

I følge norsk lov er man ikke forpliktet til å oppgi hvilket land et klesplagg er produsert i.

- Vi vil likevel at forbrukere skal få vite hvor plaggene de kjøper blir laget, og føle seg trygge på at våre plagg er produsert under ansvarlige forhold, forteller Fladby.

Pierre Robert Group setter strenge etiske krav til sine leverandører, blant annet til sikkerhet på arbeidsplassen, arbeidstid, lønnsreguleringer, miljø og kjemikalieforbruk, og retten til fagorganisering. Barnearbeid er ikke tillatt. Kravene blir fulgt opp gjennom anmeldte og uanmeldte besøk fra Pierre Robert Group, samt inspeksjoner gjennomført av uavhengige kontrollører. Pr i dag har det ikke blitt oppdaget alvorlige brudd på Pierre Robert Groups etiske retningslinjer.

Dyrevelferd på dagsorden

Pierre Robert Groups etiske retningslinjer inkluderer regler for god dyrevelferd. Disse omhandler blant annet gårdsdrift, transport av dyr, sikkerhet, bærekraft og generell velferd. Mulesing er et smertefullt inngrep som utføres på merinosauer i Australia for å hindre at fluelarver setter seg i pelsen på dyret. Pierre Robert tar sterk avstand fra mulesing, og kjøper kun sertifisert, mulesingfri merinoull. Dette kan imidlertid være vanskelig å få tak i, og mesteparten av Pierre Roberts ull kommer derfor fra Sør Afrika.

- Ull er et fantastisk naturmateriale med helt unike egenskaper, men vi ønsker ikke at dyr skal måtte lide for våre behov. Ansvarlig sauehold er viktig for oss, og vi ser et behov for bedre informasjon om vår dyrevernspolicy overfor forbruker. I tillegg til produksjonsland vil derfor alle våre nye merinoullplagg bli derfor merket med ”mulesingfri ull,” samt opprinnelsesland for ullen, sier Fladby.

Kontakt:
Kommunikasjonsansvarlig - Bettina Johnsen: 48 60 89 34 – bettina.johnsen@pierrerobert.no