Prestisjefylt estisk ordenstegn til Ruzicka

Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka og Estlands ambassadør i Norge, Simmu Tiik.

Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka har mottatt utmerkelsen «4th class Order of the Cross of Terra Mariana».

Det var Estlands ambassadør i Norge, Simmu Tiik, som overrakte ordenstegnet på en høytidelig mottakelse i Oslo. Ordenstegnet er den høyeste utmerkelsen utlendinger kan få i Estland. I talen som ambassadøren holdt på Estlands nasjonaldag 26. februar, sa han blant annet:

- Orkla har gjennom en årrekke hatt virksomhet i Estland. Både Põltsamaa Felix og Kalev er selskaper og merker som er godt kjent i Estland. Orkla har gradvis utviklet sin virksomhet i landet vårt, samtidig som de har utvist respekt for lokale tradisjoner og historie.

Ruzicka uttalte på sin side:

- Det er en stor ære å få tildelt dette ordenstegnet. Dette viser at vår virksomhet i Estland betyr mye for landet. Vi skal videreutvikle og styrke vår estiske virksomhet i tiden som kommer.

I forbindelse med kjøpet av Volvos matvarevirksomhet i 1994 ble Põltsamaa Felix en del av Orkla-konsernet. Selskapet har sterke posisjoner innenfor ketchup, majones, grønnsaker, juice og syltetøy. Senere ble henholdsvis ingrediensvirksomheten Vilmix (2008) og sjokolade- og sukkervareselskapet Kalev (2010) kjøpt. Kalev ble stiftet i 1806 og er ett av Estlands sterkeste merkevarer. I 2013 opprettet Orkla et eget regnskapssenter i hovedstaden Tallinn.

Orklas omsetning i Estland var i 2014 på nærmere 600 mill. kroner, og ved årsskiftet hadde Orklas virksomhet mer enn 600 årsverk.