Redusert salt i nederlandsk brød

Foto: Sonneveld

Brød og kornvarer er en av hovedkildene til salt i befolkningens kosthold. Nederlandske Sonneveld har over flere år gradvis redusert saltinnholdet i sine brødmikser til bakeriene.

Nå har selskapet satt et ambisiøst mål om å redusere saltinnholdet i brødmiksen ytterligere, fra 2,2 % til 1,3 %, uten å gå på kompromiss med smak eller bakeegenskaper. Med dette vil saltmengden i det ferdigbakte brødet gradvis gå ned fra 1,3 % til ca. 0,8 %. Sonneveld har i 2014 utviklet en ny teknologi som skal gi bedre smaksopplevelse med mindre salt.

Forbruket av salt er i mange land høyere enn det anbefalte daglige inntaket på 5 gram per person. Et høyt saltinntak kan øke risikoen for høyt blodtrykk, hjerte og karsykdom og fedme. Brød er blant de største kildene til salt.

Sonneveld har vært en foregangsbedrift i forhold til å tilpasse seg ny nederlandsk lovgivning fra januar 2013, som begrenser saltmengden i brød fra 1,8 til 1,5 %. Resultatet er en reduksjon i saltinnholdet på 16 % i alle brødblandinger.

- Vi har jobbet systematisk med å redusere saltet i våre brødblandinger de siste årene. Det har vært viktig for oss å tilpasse saltmengden i god tid før den nederlandske lovgivningen ble innført 1. januar 2013, sier Maarten Boonstra, direktør for kvalitet og vedlikehold i Sonneveld.

Økt fiberinnhold

I tillegg til å jobbe aktivt for å redusere mengden salt i produktene ønsker Sonneveld å øke mengden fiber i produktene sine. Fiber påvirker tarmfunksjonen, og kan være med på å hindre forstoppelse. Fiber har også vist seg å ha gunstig virkning mot type 2-diabetes, hjerte- og karsykdommer og visse kreftformer.

- Grovt brød er en viktig kilde til fiber. Jo mer hele korn, kli og sammalt mel produktene inneholder, desto høyere er andelen fiber. Sonneveld lanserte i 2012 produktserien Vitason, hvor fiberinnholdet i flere av brødmiksene er økt med over 50 %. Vi ser nå på muligheten for å utvikle flere produkter med en større andel fiber, sier Boonstra.