Rekordsommer for is

Sommer, sol og iskrem hører sammen! Årets strålende sommervær har ført til rekordsalg for Nic, Nordens og Storbritannias ledende totalleverandør av iskremtilbehør.

Nic er en del av Idun-gruppen, og er en samling selskaper som forsyner isbarer med alt av tilbehør til iskrem. De leverer blant annet iskjeks, topping, strøssel, servietter, beger og skjeer. Varene går som regel via grossist eller iskremprodusenten, før de havner hos isbaren.

- Vi har aldri tidligere hatt så bra salg i løpet av en sommer. Det fine været i juni, juli og august førte til hyggelige resultater, sier direktør i Nic, Tor Osmundsen.

Til tross for produksjonsstans i forbindelse med flytting av strøsselproduksjonen har Nic oppnådd salgsrekord denne sommeren. Nic-selskapet Candeco, som bl.a. produserer strøssel til softis, har tidligere holdt til i en leid, gammel fabrikk i Malmø i Sverige. De har nå investert i en ny og moderne fabrikk, også i Malmø, som er spesialtilpasset for Candecos behov. I forbindelse med flyttingen måtte produksjonen stanses, og dessverre ble mange kunder i Skandinavia, spesielt i Sverige, berørt av dette og gikk tomme for strøssel. Nå er produksjonen i full gang i nye lokaler.

Idun Industri er en del av Orkla Food Ingredients, som er en betydelig aktør innen bakeriingredienser i Europa. Idun Industri har seks datterselskaper, 230 ansatte og hadde en omsetning totalt for Idun-gruppen på 1 mrd. kroner i 2012. Idun Industris hovedkontor holder til på Hvam nord for Oslo.