Relanseringer og innovasjoner fra Orkla

Stratos spragleknas, Ballerina Jordbærkyss og Beauvais ketchup

I mai relanserer Orkla mange av selskapenes store merkevarer med nye smaker, produktforbedringer og ny emballasje.

- Relanseringer er noe vi vil se mer av framover fordi vi er avhengige av at forbrukerne hele tiden er oppmerksomme på våre produkter og har et positivt forhold til dem. Vi opplever også at forbrukerne stadig forventer nye innovasjoner, sier SVP Orkla Commercial Excellence Arve Heltne.

Leverandører til dagligvarehandelen i Norden har tradisjonelt tre store lanseringsslipp: i januar/februar, april/mai og september/oktober. Også denne gangen viser Orkla at de er ledende på produktinnovasjon innen sine kategorier.

Nidar følger opp storsatsingen på Stratos og lanserer Stratos spragleknas som storplate og bar. Dette er Stratos med knasende og fargerike sjokoladelinser. Stratos lanseres nå også som sjokokjeks i samarbeid med et annet Orkla-selskap, Sætre. Samarbeid på tvers av Orkla-selskapene, såkalt cobranding, er en trend vi trolig vil se mer av fra Orkla.

Andre eksempler på lanseringer fra Orkla er:

• Procordia: Kalles Kaviar får en ny smaksvariant, og Kombo Cream Cheese & Kaviar og Minifrutti lanseres.
  • Lilleborg: OMO Flytende relanseres med Xpert flekkfjerningssystem, og Sunsilk-serien får nye tilskudd, Vitamin Explosion shampo og balsam.
  • Sætre: Kjeksen Ballerina får ny smak kalt Jordbærkyss med smak av jordbær i vaniljekrem.
  • Stabburet: Big One Pizza, American Diner og Løvstek relanseres med produktforbedringer.
  • Idun: Hjemmebakt kakepynt
  • KiMs, Danmark: KiMs Snack Nødder og tre nye Chipsvalg-varianter
  • Kalev: Fortsetter suksessen med å bygge Mesi-Käpp-merket videre med nye varianter i Estland.

Orkla følger aktivt opp forbrukernes ønske om produkter med redusert sukkermengde. I mai vil Beauvais’ ketchup med sukkererstatningen stevia være til salgs i danske matbutikker. Den nye ketchupen har 40 % færre kalorier. I tillegg har Nutriletts smoothies blitt relansert med 30 % mindre sukker, og Ekströms’ saft i Finland kommer med 40 % mindre sukker.

En annen trend er at flere av Orklas merkevarer og innovasjoner krysser Nordens landegrenser. For eksempel relanseres Axellus’ sportsernæringsserie Maxim i Finland, Norge, Sverige og Danmark med nye smaker og produkt- og emballasjeforbedringer. En av Orklas sterkeste merkevarer i Norge, Grandiosa, selges også til forbrukere i Sverige og Finland. Rørchips er nå lansert i de fleste land. Den Gamle Fabriks store suksess med Cremet marmelade i Danmark blir nå lansert i Estland av Põltsamaa Felix.

- Det gleder oss også å se at selskapene kaster nytt lys over gamle, velkjente merker som estiske Mesi-Käpp og russiske Belochka og My-My. I Finland lanserer vi også en retro ketchup under varemerket Felix, sier Arve Heltne.