Sammen om mindre salt

Foto: Colourbox

Orkla signerte Helsedirektoratets Saltpartnerskapsavtale 5. oktober 2015.

I Norge spiser vi dobbelt så mye salt som anbefalt. Helsedirektoratet har derfor invitert aktørene i matbransjen til en felles dugnad for å kutte ned på saltbruken. Målet er å redusere saltinntaket med 15 % frem mot 2018, og med 30 % innen 2025.

- God helse er vårt felles ansvar. Vi støtter Helsedirektoratets målsetting om saltreduksjon, og har gjennom Saltpartnerskapet forpliktet oss til å fjerne 80 tonn salt fra våre norske produkter i perioden 2014 til 2018, sier Håkon Mageli, konserndirektør i Orkla.

Ved å signere Saltpartnerskapsavtalen har Orkla blant annet forpliktet seg til å bidra til å utvikle felles målsettinger for saltinnhold i sentrale matvaregrupper og et felles system for måling og synliggjøring av arbeidet med å senke saltinnholdet i matvarer, drikker og ferdigretter. Å utvikle produkter med lavere saltinnhold er også sentralt.

- Flere av våre produkter inngår i det daglige kostholdet til forbrukere. Gjennom å gjøre hverdagsmaten sunnere er vi med på å bedre kostholdet i befolkningen. Orklas selskaper jobber systematisk med å redusere innholdet av salt, sukker og mettet fett i våre folkefavoritter, sier Mageli.