Sapa Heat Transfer skifter navn til Gränges

Grânges-logo

Et ærverdig varemerke gjenoppstår når Sapa Heat Transfer nå skifter navn til Gränges.

Som et ledd i omorganiseringen av Sapa-gruppen blir delen av virksomheten som produserer valsede aluminiummaterialer til varmevekslere verden over, et eget selskap med sitt eget varemerke. Det nye Gränges-selskapet har forsknings- og utviklingsavdeling samt produksjonsanlegg i Kina og Sverige, og avdelinger for teknisk støtte i USA, Brasil, India, Japan og Sør-Korea.

- Nye Gränges er global markedsleder innen valsede produkter til varmevekslerindustrien, med 5 milliarder SEK i driftsinntekter, 900 ansatte og en global markedsandel på 20 %. Rundt halvparten av alle biler i verden inneholder aluminium og ekspertise fra oss, forteller administrerende direktør Johan Menckel i Gränges.

Som tidligere kunngjort av Sapas norske eier Orkla ASA, har aluminiumprofilvirksomheten i Sapa fusjonert med Norsk Hydro under merkenavnet Sapa.

- Frem til år 2000 het selskapet Gränges. Det er med stolthet vi nå vender tilbake til røttene våre, sier administrerende direktør Johan Menckel i Gränges.

Gränges, som ble etablert i 1896, var ett av Sveriges fremste industriselskaper på 1900-tallet. Opprinnelig drev selskapet med gruvedrift, shipping og jernbane, før virksomheten ble konsentrert rundt aluminiumteknologi. Gränges startet produksjon av valsede produkter til varmevekslerindustrien i 1972. Over hele verden vil navnet Gränges nå bli synonymt med valsede aluminiumprodukter til varmevekslerindustrien.

- Vi har flesteparten av kundene våre i bilindustrien. Med det nye varemerket ønsker vi at de skal forbinde oss med både tradisjon og innovasjon. Innovativ aluminiumteknologi er en dekkende betegnelse på hva vi leverer, sier Johan Menckel.

I dag danner virksomhetene i Sverige og Kina grunnlaget for Gränges’ ledende stilling på verdensbasis. Med sterkere vekt på kjernevirksomhet er Gränges' målsetting å fortsette det nære samarbeidet med kundene, tilby enda mer fleksible tjenester og alle fordeler som følger av bransjeledende forskning og utvikling samt produksjonskapasitet i toppklassen.

For mer informasjon, kontakt:
Johan Menckel på tlf. +46 733 99 34 19
johan.menckel@granges.com

Gränges er et globalt aluminiumselskap som utelukkende konsentrerer seg om valsede produkter til varmevekslerindustrien. Vi bidrar til å lage mindre, lettere og mer kjennelige varmevekslere, med det formål å styrke økonomien og redusere miljøpåvirkningen. Vi har forsknings- og utviklingsavdeling samt produksjonsanlegg i Sverige og Kina. Gjennom våre salgskontorer og avdelinger for teknisk støtte i USA, Brasil, India, Japan og Sør-Korea tar vi hånd om våre kunder på alle kontinenter.