Sapa danner et fellesforetagende med Kinas største aluminiumsselskap

Sapa Group og Aluminium Corporation of China Limited (Chalco) undertegnet et memorandum med intensjonen om å danne et fellesforetagende for å betjene det raskt voksende kinesiske markedet for skinnegående trafikk; jernbane, høyhastighetstog og tunnellbaner. Fellesforetagendet vil være 50/50 delt mellom Chalco og Sapa.

Den kinesiske jernbaneindustrien har hatt en veldig sterk utvikling både når det gjelder volum og teknologi. Fellesforetagendet vil både kunne møte de nåværende behovene og betjene de raskt økende tekniske kravene til jernbaneindustrien. Partene ser at en kombinasjon av Sapas kunnskaper om aluminiumsprofiler og Chalcos ekspertise innen aluminiumsproduksjon danner et sterkt grunnlag for et vellykket fellesforetagende.

Fellesforetagendet vil bygge et anlegg for ekstrudering og fabrikasjon i den sørlige delen av Kina. Dette anlegget vil omfatte den siste teknologien både når det gjelder kapasitet for pressing og produksjon.

De to partene har som mål å ferdigstille kontraktsforhandlingene og de ferdige planene for byggingen av anlegget innen siste kvartal 2010, og har en målsetning om å lansere produktene på markedet så tidlig som første kvartal 2011 via de to partenes eksisterende datterselskaper.