Sapa kjøper ekstruderingsanlegg i Kina

Sapa har signert en avtale med Jiangyin Haihong Non-Ferrous Materials Co., Ltd. (”Haihong”), om å kjøpe opp driftsmidler og virksomheten i aluminiumsprofilfabrikken i Jiangyin, 150 km nordøst for Shanghai.

Fabrikken omfatter 15 presser med en samlet kapasitet på 60 000 tonn, og er en av de største ekstruderingsfabrikkene i Yangtze River Delta regionen. Fabrikken er også utstyrt med fasiliteter for støping, anodisering, horisontal pulverlakkering, varmesperring og fabrikasjon. Kjøpet må myndighetsgodkjennes, noe partene forventer skal skje i løpet av fjerde kvartal av 2011.

”Sapa har lyktes i å etablere tilstedeværelse i Asia, og med dette oppkjøpet i Kina styrker vi vår evne til å betjene kunder i denne regionen. Vi har etablert vår ekstruderings- og produksjonskapasitet i India, Vietnam og Kina. Ved å utnytte Sapas erfaring og tekniske kunnskap, vil nye løsninger bringes til disse markedene, til fordel for både våre lokale og globale kunder," sier Svein Tore Holsether, konserndirektør i Sapa.

Haihong ble etablert i 2007, og driften startet opp i 2009. Haihongs primære kundesegmenter er solcelleindustrien og andre industrielle markeder, mens de også betjener kunder i byggebransjen og andre markeder. Selskapet hadde 550 ansatte, og produserte i overkant av 20 000 tonn i 2010.

”Vi planlegger en betydelig økning i både kapasitetsutnyttelse og produksjonskapasitet, og oppretter nå en lokal organisasjon som kan imøtekomme våre krav," sier Johan Menckel, områdedirektør for Sapa Profiles Asia. "Vi planlegger også å flytte en av våre store presser fra Nord-Amerika til Haihong.”

Jarle Dragvik, administrerende direktør i Sapa Profiles Kina, har blitt utnevnt til administrerende direktør for Haihong fabrikken.