Sapa undertegner teknologiavtale med japanske Kobe Steel

Japanske Kobe Steel Ltd og Sapa AB har undertegnet en avtale der Kobe Steel skal forsyne Sapa med produksjonsteknologi for høykvalitets ekstruderte aluminiumsprodukter som skal brukes i Sapas mer enn 50 ekstruderingsanlegg i Europa, Nord-Amerika og Asia.

Begge selskaper utmerker seg innenfor aluminiumsekstrudering. Kombinasjonen av Kobe Steel's teknologi og Sapas globale tilstedeværelse og teknologi, vil skape enda mer verdi for kundene innenfor bilindustri, utstyr for hjem og kontor, samt på andre produktområder. Avtalen dekker hele spekteret av prosesser, fra smelting og støping til ekstrusjon, inkludert Kobe Steel's egne aluminiumslegeringer som er høyt verdsatt i markedet.

Kobe Steel produserer nå aluminiumsekstruderinger ved sitt Chofu Works-anlegg i Shimonoseki, vest i Japan. Viktige produkter omfatter støtfangermateriale til biler, aluminiumsrør til OPC (organic photo conductor), tromler til skrivere og andre produkter med stor merverdi. “Fordi brukerindustriene i økende grad har flyttet virksomheten sin ut av landet de siste årene, har det blitt en viktig oppgave for oss å bygge opp et nettverk som kan forsyne kundene våre med høykvalitetsprodukter utenfor Japan”, sier Yoriyuki Shibata, Kobe Steel Aluminium Extruded Products.

Gjennom denne avtalen vil Kobe Steel bli i stand til å imøtekomme kundenes behov for innkjøp på global basis, og sikre samme høye kvalitet som i Japan. “Med vår globale tilstedeværelse vil Sapa være i stand til å levere til Kobes kunder. Samtidig vil vi utvide våre tilbud mot både nåværende og fremtidige kunder ved at vi får tilgang til avansert produksjonsteknologi fra Kobe”, sier Svein Tore Holsether, Konsern- og administrerende direktør i Sapa.

Denne avtalen gjør det mulig for Sapa å markedsføre høykvalitets ekstruderte aluminiumsprodukter basert på Kobe Steel’s teknologi gjennom hele nettverket av Sapa-anlegg. For fabrikkerte produkter, som for eksempel støtfangere, vil Kobe Steel kunne anskaffe halvfabrikata fra Sapas anlegg, og så ferdiggjøre og selge disse lokalt.

“Dette er en meget positiv løsning for begge selskaper”, sier Svein Tore Holsether, “Kobe sikrer høykvalitetsløsninger for sine kunder utenfor Japan, og Sapa får tilgang til kompletterende teknologi til våre avanserte prosesser for profilekstrudering”.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Tolga Egrilmezer, Vice President Strategy Sapa AB,   Tlf.: +44 7887 535 956
tolga.egrilmezer@sapagroup.com