Skepsis til industriprodusert mat

Norske forbrukere har talt. De er skeptiske til industriprodusert mat.

Norske forbrukere har talt. De er skeptiske til industriprodusert mat. For oss i matbransjen er det en tilbakemelding vi må ta på alvor.

Det skriver konserndirektør Håkon Mageli i en kronikk i Dagligvarehandelen 17. januar 2017. Les hele kronikken her:

8 av 10 norske forbrukere mener det er greit å bruke ferdigmat og halvfabrikata, men tror ikke det er like sunt som hjemmelaget mat. Mest skeptiske er kvinner. Den samme trenden ser vi i enda sterkere grad i våre naboland Sverige, Danmark og Finland.

Resultatene fremkommer i en undersøkelse gjennomført av Kantar TNS på vegne av Orkla. Den nye nordiske kostholdsundersøkelsen, Orkla Matbarometer, er gjennomført blant landsrepresentative utvalg i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Undersøkelsen gir oss viktig innsikt i hva forbrukerne mener om oss og maten vi lager.

Et sentralt funn er at norske forbrukere tror industriprodusert mat inneholder mer sukker, dårligere råvarer og mye kunstige tilsetningsstoffer, sammenlignet med hjemmelaget mat. Undersøkelsen bekrefter med andre ord at mytene om industriprodusert mat lever i beste velgående.

Et gledelig funn er at norske forbrukere har fått med seg at det har blitt jobbet med både saltreduksjon og palmeoljefrie matvarer. Her har det også blitt gjort en betydelig innsats i samarbeid med myndighetene og andre bransjeaktører. Arbeidet med å redusere innholdet av salt, sukker og fett i maten er et arbeid som vil fortsette. Det er også verdt å merke seg at norske forbrukere er de som har størst tiltro til helsemyndighetenes kostholdsråd, sammenlignet med Norden for øvrig.

Orkla Matbarometer avdekker at nordmenn i mindre grad enn svenskene har endret sitt kosthold i sunnere retning. Som en av de største aktørene på det nordiske matmarkedet er Orkla opptatt av det ansvaret vi har for å muliggjøre en bedre folkehelse ved å tilby sunnere matvarer som smaker godt, og som inngår i folks daglige kosthold. Når vi gjør folkefavorittene sunnere, for eksempel ved å redusere innholdet av salt og mettet fett i Stabburet Leverpostei, er det et viktig bidrag til folks helse gjennom et sunnere kosthold.

Orkla Matbarometer viser også at folk i Norge er mer opptatt av at matindustrien må ta et ansvar, enn hva folk i våre naboland er.

Videre er det verdt å merke seg at norske forbrukere foretrekker mat som er produsert i Norge. Flertallet mener det er viktig å vite hvor råvarene kommer fra og velger også lokalt produserte alternativer dersom det finnes.

Hvis vi skal summere opp funnene fra Orkla Matbarometer, hva forteller så disse oss? Langt på vei bekrefter de mytene og det litt negative bildet som er skapt av industriprodusert mat. Samtidig er det verdt å rette oppmerksomheten mot det faktum at vi som matbransje gjør mye riktig. Vi tilbyr sunnere mat som gjør hverdagen enklere, og som er produsert i Norge. Vi svarer på forbrukernes behov. Det at Orkla hver dag, 365 dager i året, selger 8 millioner produkter til kunder og forbrukere i en rekke land er på mange måter en bekreftelse på at folk liker våre merkevarer og stoler på dem. Det er vi glad for. Men det skal på ingen måte være en hvilepute for oss. Vi skal fortsette å jobbe for å gjøre maten enda bedre og sunnere. Samtidig skal vi delta i debatten om mat og kosthold og komme mytene om industrimaten til livs. For i Orkla er vi overbevist om at industrimat aldri har vært bedre og sunnere!

Håkon Mageli
Konserndirektør Kommunikasjon og Corporate Affairs