Spennende høstlanseringer fra Orkla

- Det er stor bredde og kreativitet i høstens lanseringer. Vi venter spent på forbrukernes dom over Orklas innovasjoner, sier SVP Orkla Commercial Excellence, Arve Heltne.

Leverandører til dagligvarehandelen i Norden har tradisjonelt tre store lanseringsslipp, såkalte bølger: i januar/februar, april/mai og september/oktober. Også denne gangen viser Orkla at de er ledende på produktinnovasjon innen sine kategorier.

Innovasjoner

- Denne bølgen kjennetegnes av relanseringer innenfor etablerte områder. I tillegg har Orkla utviklet noen helt nye produkter, sier Arve Heltne.

Pierre Robert Group lanserer for første gang ullklær for nyfødte babyer. Tidligere har de kun ført barneklær fra 1,5 år og oppover. Den nye kolleksjonen består blant annet av body, strømpebukse og lue i glade og friske farger. I tillegg til babykolleksjonen lanserer Pierre Robert Group også nyheter og produktforbedringer innenfor eksisterende ull- og sportskolleksjoner.

Lilleborg lanserer en ny shampo og balsam i Define-serien, Define Weightless Shine. Disse inneholder silkeproteiner og skal gi lett, luftig og glansfullt hår. Alle Define Balsam-variantene relanseres i ny emballasje, og blir nå solgt i tubeformet emballasje istedenfor flaske.

I Sverige lanseres Grandiosa pizzarulle, et helt nytt produkt innen Grandiosa-familien: en rullet pizza, der pizzafyllet er inni et rør av pizzabunn. Toro Sjokolade fondant bakemiks samt de svenske produktene Felix ostpaj og Paulúns Supergrøt er også innovasjoner fra Orkla denne høsten.

Möller’s Tran har fått ny og gripevennlig flaske med oppdatert design. Den relanseres i Norden og Polen denne høsten og i Baltikum i løpet av 2014.

Innovasjoner på tvers av landegrenser

Innovasjoner som krysser landegrenser, var en sterk trend forrige lanseringsbølge våren 2013. Denne trenden fortsetter i høst. Nå kan du for eksempel kjøpe de hjerteformede ostepop’ene fra OLW i Norge. Cheez Heartz har vært i salg i Sverige siden i våres. Et annet eksempel er svenske Ballerina Mums, som nå også selges i Finland.

Asiatisk mat

Norske forbrukere får mange nye asiatiske måltider å velge mellom i butikkene i høst. Serien SaritaS er utviklet i samarbeid med kokken Sarita, som har drevet den indiske restauranten Mother India i Kristiansand. Hun ønsker å gi forbruker mulighet til å spise autentisk indisk mat, med samme smak som i restauranten. En annen ny serie er Truly Thai Cooking Sauce, der forbruker tilsetter kjøtt, fisk eller grønnsaker til sausen og raskt får et sunt, enkelt og veldig godt måltid. Også i Finland lanserer Orkla asiatiske måltider: Felix India-serien er frossenvarianter av de mest populære indiske rettene.

Nye og spennende smaker

Orkla byr også på andre spennende smaker og lanserer kjente merkevarer med ny smak, for eksempel Smash! Creamy Pepper med peppersmak. I Sverige selges nå Ballerina-kjeksen med melkesjokoladesmak, og Abba Middagsklart utvider sortimentet med pastasauser.

Soho er tilbake!

Etter flere år med oppfordringer fra Soho-fansen blir nå Soho endelig relansert, men kun i NorgesGruppen i en begrenset periode.

- Nylanseringer av gamle favoritter som Soho er alltid spennende, sier Arve Heltne og er spent på responsen fra forbrukerne.