Stabburet kjøper Tomtegløgg

Stabburet overtar blant annet merket Tomtegløgg fra Sara Lee den 1. mars 2010.

Stabburet kjøper merkene Tomtegløgg, Fredrik Hvedings Eddikessens og Fru Bennett’s Bitter Appelsin (marmelade) av Sara Lee Household and Body Care.

Totalmarkedet for gløgg i Norge er i underkant av 40 millioner kroner målt i forbrukerverdi, og mesteparten av salget skjer i dagligvarehandelen. Tomtegløgg har en unik posisjon i dette markedet. De andre merkene Stabburet overtar har lange tradisjoner i sine markeder.

Tomtegløgg kom på markedet i 1969. Hele 8 av 10 drikker gløgg i forbindelse med ulike jule- og nyttårsarrangementer.
- Tomtegløgg er et viktig familieprodukt med den smaken nordmenn flest forbinder med gløgg. Den har et sterkt rotfeste i norske juletradisjoner, og det passer perfekt inn i Stabburets sortiment og vekstplaner. Vi ønsker å videreutvikle Tomtegløgg og styrke vår rolle som en viktig leverandør i julesesongen, sier adm. direktør Bente Brevik i Stabburet.

Det meste av Tomtegløggen har i mange år vært leieprodusert for Sara Lee ved Stabburets fabrikk på Gimsøy Kloster i Skien.
- Stabburet får ved oppkjøpet et totalansvar for Tomtegløgg. Det gir blant annet muligheter til produktutvikling og høyere salg, sier Bente Brevik.

Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen. Under forutsetning av at kjøpet godkjennes av Konkurransetilsynet, skjer overtagelsen fra 1. mars 2010.

Sara Lee er et internasjonalt merkevareselskap med sterke globale posisjoner. Omsetningen var i 2008/2009 på USD 12,9 milliarder. Stabburet hadde i 2008 en omsetning på 2,8 milliarder kroner. Bedriften har sterke merker som blant annet Grandiosa, Big One, Originale, Nora, Idun, Nugatti og Stabbur-Makrell.