Skip to main content

Startskuddet går for det nye matselskapet i Sverige

Fra 1. april 2013 er Abba Seafood og Procordia operative som ett felles selskap. Det nye selskapet kalles foreløpig Procordia, frem til et nytt navn etter planen skal presenteres i august.

Sammenslåingen av Abba Seafood og Procordia ble annonsert 9. januar 2013. Bakgrunnen var at Orkla ønsket å styrke konkurransekraften på det svenske markedet.

Det nye selskapet har over 1300 ansatte, og den totale omsetningen vil være på om lag 4,5 mrd. svenske kroner. Hovedkontoret er i Eslöv, hvor det også er produksjon. I tillegg har selskapet fabrikker i Fågelmara, Kungshamn, Kumla, Tollarp, Vansbro og Örebro samt lager i Uddevalla.

Merkevarene til det nye selskapet er Abba, Abba Middagsklart, Kalles, Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Kung Gustaf, Fun Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Liva Energi og Paulúns.

- Med de mest populære svenske merkevarene skaper vi nå Sveriges beste matselskap. Vi skal utvikle et innovativt og konkurransekraftig merkevareselskap innen mat og drikke, og vi skal skape en spennende arbeidsplass for våre medarbeidere, sier adm. direktør Patrik Andersson i Procordia.

Planen er at også Frödinge skal integreres i selskapet, forutsatt at Konkurransetilsynet i Norge godkjenner Orklas kjøp av Rieber & Søn.