Stian Hagen (17) er Orkla-sjef for en dag

Peter A. Ruzicka og Stian Hagen

I dag inntar Stian Hagen sjefsstolen i Orkla.

Sammen med Peter A. Ruzicka deltar han på Leder for en dag i regi av Ungt Entreprenørskap.

Stian Hagen fra Nøtterøy i Vestfold har drevet Ungdomsbedrift på skolen. Blant de om lag 12 000 elevene som driver Ungdomsbedrift hvert år, har han vist seg å være blant de aller dyktigste. Derfor er han en av 30 elever som har blitt utvalgt til å være med på arrangementet Leder for en dag.

– Dette blir en skoledag helt utenom det vanlige! Jeg skal innrømme at jeg er litt nervøs og spent, men mest av alt gleder jeg meg til å lære mer om Orkla, og å få høre hvordan Peter A. Ruzicka tenker og jobber, sier Stian Hagen.

Ikke helt frie tøyler

Leder for en dag arrangeres for 12. året på rad, og Hagen er i godt selskap når han deltar på arrangementet. I år skal topplederne i blant annet Oslo Børs, Siemens, Flytoget og Tine bli ”skygget” av unge ledertalenter.

– Stian får ikke helt frie tøyler i lederstolen, men han skal få et innblikk i hva jeg som konsernsjef i Orkla jobber med til daglig. Jeg gleder meg også til å høre om hans erfaringer som leder i en Ungdomsbedrift, sier Ruzicka.

Satser på ungdom

– Vi i Orkla heier på de unge! Gjennom Ungt Entreprenørskap får elevene mulighet til å utfordre seg selv, se muligheter og oppleve mestring. Det ønsker jeg å gi mitt bidrag til, sier Ruzicka.

Ungt Entreprenørskap tilbyr et tyvetalls ulike programmer til skolen - fra grunnskole til masternivå. Forrige skoleår bidro over 30 000 personer fra arbeids- og næringsliv inn i organisasjonens ulike aktiviteter.

Roser norske toppledere

– Det er disse ungdommene som skal finne løsninger på samfunnets største utfordringer og bringe det norske samfunnet inn i framtiden. Jeg blir rett i ryggen og veldig glad når jeg ser viljen blant norske toppledere til å stille opp for å gi dem oppmuntring og ballast på veien, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Det er bred politisk enighet om at entreprenørskap i utdanning er en riktig vei å gå for å gi unge etterspurte kompetanser og kvaliteter. Et samlet Storting står bak den nasjonale satsingen på entreprenørskap i utdanning. Satsingen har vært støttet av alle regjeringer siden Bondevik II-regjeringen lanserte en egen strategi for feltet i 2003. Arbeidet er forankret i flere departementer.