Sveriges första Fairtrade-märkta kladdkaka

Ekströms lanserar en ny och krämig kladdkaka

Procordia lanserar nu Sveriges första kladdkaka med Fairtrade-märkta ingredienser. En god efterätt som gör gott!

Ekströms lanserar en ny och krämig kladdkaka, bakad med samma klassiska recept som vanligt men nu med Fairtrade-certifierat kakao och socker.

– Ledstjärnan i vårt arbete med mat och dryck är att det ska smaka gott och vara tillagat med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Lanseringen av Ekströms kladdkaka med Fairtrade- märkning är ett naturligt steg i denna riktning, säger, Agneta Påander, Marknadschef på Procordia.

Fairtrade är en oberoende produktmärkning som skapar förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Det finns idag cirka 1600 olika Fairtrade-märkta produkter på den svenska marknaden och hela 76 % av svenska befolkningen känner till Fairtrade. Ekströms chokladkaka innehåller 50 % Fairtrade-certifierade råvaror.

– 1, 3 miljarder människor lever i extrem fattigdom. 70 % av dessa jobbar inom jordbruk. I vårt arbete med att bekämpa fattigdom blir det avgörande att få stora företag att köpa in sina råvaror på ett hållbart sätt. Vi är otroligt glada över att Procordia nu tar detta första steg och lanserar en Fairtrade-märkt kladdkaka, säger, Morgan Zerne, VD på Fairtrade Sverige.

Pressbilder finns att ladda ner på www.procordiabild.com.
Läs mer om Ekströms chokladkaka Fairtrade, näringsinnehåll samt ingredienser på www.procordia.se/rs.

För ytterligare information, kontakta:

Agneta Påander, Marknadschef, Procordia.
Tel: 0765-38 55 67, e-post: agneta.paander@procordia.se

Nicklas Sjöqvist, Presschef, Procordia.
Tel: 0708-17 41 00, e-post: nicklas.sjoqvist@procordia.se

Abba Seafood, Frödinge och Procordia är sedan 1 juli 2013 ett gemensamt matföretag under namnet Procordia. Företaget tillagar mat och dryck med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Abba Middagsklart, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, Fun Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Liva Energi och Paulúns.Vi har en omsättning på ca 4,8 miljarder kronor och har ca 1 400 anställda i Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro. Procordia ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.