TORO 70 år!

TORO Rett i koppen

TORO har nå vært på markedet i hele 70 år. Eventyret startet i Bergen i 1946, med «kjøttbuljongterningen».

Buljongterningen var basert på importert kjøttekstrakt av storfe, og merket fikk dermed det assosierende navnet TORO. TORO er spansk for okse eller tyr, kort og greit å oppfatte og lett å uttale på de fleste språk.

Suppeposen gjør sitt inntog

I 1959 ble den første suppeposen Grønnsakssuppe lansert. To år etter, i 1961, kom Tomatsuppen, som fortsatt er en bestselger. Videre fulgte Bergensk Fiskesuppe tre år senere. Dette var faktisk verdens første fiskesuppe på pose. Etterspørselen etter fiskesuppen ble så stor at man måtte fly ned til Sveits for å hente ny emballasje like etter lansering. Utenfor Nøstegaten, hvor suppen ble produsert, skal det ha vært lang kø av biler som kom for å hente ny forsyning av den populære fiskesuppen.

Tidlig ute med å introdusere nye smaker

I 1968 begynte TORO å produsere saus, og hele ti ulike sauser ble lansert de to første årene. Mange vil si at TORO har satt standarden for hvordan bearnaisesausen skal smake.

TORO har alltid vært tidlig ute med å introdusere mat fra hele verden. Allerede tidlig på 70-tallet ble det lansert gryter med smak fra både India, Italia og Mexico. Sistnevnte er en variant som fortsatt selger godt.

TORO hjelper oss å bake

Glutenfrie varer har blitt et hett begrep de siste årene. Allerede i 1980 kom TORO med sine første varianter av glutenfrie brød og kaker.

I 1988 kom de gule TORO-posene med Krumkaker, Pannekaker og Vafler i butikkene. Den populære Sjokoladekaken, som mange kjenner igjen fra barneselskaper, ble lansert i 1990.

Utvider porteføljen med nye områder

I 2007 satset TORO på kjølte varer, og lanserte TORO Velbekomme-retter.
Det nyeste tilskuddet til TORO-familien er Fersk GrønnsaksPasta, som er en pasta med 40 % grønnsaker.

TORO utvider stadig porteføljen med nye områder og produkter, og vi gleder oss til fortsettelsen.