Tre myter om industrimat

Stabbur-Makrell

Konserndirektør Håkon Mageli avliver tre myter om industrimat i en kronikk i Dagligvarehandelen 6. september 2016. Les kronikken her.

Aldri har skepsisen til industriprodusert mat vært større. Aldri har maten i Norge vært bedre. Jeg vil her avlive tre myter om industriprodusert mat.

Mat og kosthold debatteres daglig i mediene og over kjøkkenbordene. Det er skapt et bilde av «industriprodusert mat» som utelukkende usunn, fullt av tilsetningsstoffer, og laget av produsenter som forsøker å lure deg når det kommer til ingredienser, råvarer og markedsføring. Jeg skal her forsøke å komme tre av mytene om industrimat til livs.

Myte nr. 1: Hjemmelaget mat er bra, industrimat er dårlig

Jeg vil dele en hemmelighet. I Orkla lager vi også mat fra bunnen av. Vi har egne kokker som utvikler maten for oss. Vi er meget nøye på utplukking av råvarene våre, og vi stiller strenge krav til alle våre leverandører. Vi lager maten i kontrollerte former med riktig temperatur og med strenge hygienekrav.

Opplysningskontoret for frukt og grønt gir råd om hvordan lage syltetøy hjemme på eget kjøkken, og anbefaler at forholdet mellom bær og sukker er to til én: to kg bær, én kg sukker. Jeg er stolt over at våre nye syltetøyvarianter fra Nora inneholder langt mindre sukker enn dette.

Myte nr. 2: Industrien lurer deg

Å forsøke å lure forbrukerne er en uklok og særdeles kortsiktig forretningsstrategi. Vi er opptatt av å være din venn i hverdagen. Hvis forbrukerne føler seg lurt ved å kjøpe Orkla-produkter, har vi en stor utfordring. Du kan lokke en forbruker til å kjøpe et produkt én gang, men vi er helt avhengig av at produktet kjøpes igjen og igjen – og igjen. Produktet skal ha den samme kvaliteten og smake det samme hver gang, dag etter dag, år etter år. Våre merkevarer skal være der gjennom generasjoner. Vi lever av tillit.

Myte nr. 3: Industrimat er usunt

Å lage sunnere produkter står høyt på agendaen i Orkla –og hos flere av våre konkurrenter. Den norske helseministeren skal ha ros for å ha skapt en bølge for sunnere mat. Høie har vært en pådriver for at industrien skal redusere mengden salt, sukker og mettet fett i produktene sine. Vi i Orkla står i første rekke. Et eksempel er TORO supper, hvor vi startet med å fjerne salt i 1983. Dette har vi gjort gradvis, og det er helt avgjørende. Fjerner vi for mye salt for raskt, velger folk andre saltholdige produkter fra konkurrenten eller salter selv. Da er vi like langt.

I Orkla var vi tidlig ute med å bytte ut palmeolje med sunnere oljer. 99 % av Orkla Foods Norges produkter er nå uten palmeolje. Vi målsetter å ha de siste seks produktene, Mr Lee nudler, klare veldig snart.

Også sukkerforbruket går ned. Mye takket være mineralvannindustriens light-produkter. Vårt viktigste bidrag er FUN Light og påleggsfavoritter med redusert sukkerinnhold. Gjennomsnittsnordmannen får nå i seg 16 kg mindre sukker i året enn for 16 år siden.

Industrimat er bra mat

Hver eneste dag, 365 dager i året, selger Orkla rundt 8 millioner forbrukerenheter til kunder og forbrukere i en rekke land. Fellesnevneren for alle våre merkevarer er at de velges på nytt hver eneste dag fordi forbrukeren liker og stoler på dem. Det er vi glad for. Vi er overbevist om at industrimat aldri har vært bedre og sunnere!