Wound Care blir egen forretningsenhet

Salvequick

Wound Care, som omfatter kjente merker som Salvequick og Cederroth First Aid, er blitt en stadig viktigere kategori for Orkla. For å sikre at kategorien får tilstrekkelig fokus fremover, opprettes Orkla Wound Care som en egen enhet innen forretningsområdet Orkla Care.

Wound Care har hatt en god utvikling både med tanke på topplinjevekst og lønnsomhetsforbedringer, blant annet gjennom konsolidering av produksjonen i Spania.

Wound Care leverer til de fleste dagligvarekjeder og apotek i Norden, Spania og Polen, og selger også til en rekke andre europeiske land gjennom distributører. I tillegg til å ha markedsledende posisjoner i Norden, har Wound Care et sterkt fotfeste og gode markedsposisjoner i Europa. Omsetningen utenfor Norden utgjør omtrent 60 % av totale salgsinntekter.

- Strategien for Wound Care videre er å vokse både organisk og gjennom oppkjøp. For å sikre at dette området får tilstrekkelig oppmerksomhet internt, har vi kommet til at den beste løsningen er å drive dette som et eget område, men i tett samarbeid med de andre Orkla Care-selskapene, sier Stig Ebert Nilssen, EVP og leder for Orkla Care.

Maria Lundman-Hedberg, SVP and Head of Wound Care, blir adm. direktør for enheten, og vil inngå i ledergruppen til forretningsområdet Orkla Care. Ledelsen i Wound Care vil sitte i Orklas kontorer i Solna i Stockholm.

- Jeg gleder meg til å lede Wound Care videre som en egen enhet i Orkla Care. Den nye organisasjonen er viktig fordi den gir oss mulighet til å opprettholde et sterkt fokus på vårt område. Vi har hatt en positiv utvikling så langt, og vi vil fortsette å prioritere strategiske initiativer som bidrar lønnsom salgsvekst for Orkla Wound Care også fremover, sier Maria Lundman- Hedberg.

Om forretningsområdet Orkla Care

Orkla Care som forretningsområde dekker fra og med 25. august 2016 de seks merkevareselskapene som har hjemmemarked primært i Norden: Orkla Home & Personal Care (produkter til personlig pleie og vaskemidler), Lilleborg Profesjonell (totalleverandør av hygiene- og rengjøringsløsninger til det profesjonelle markedet), Orkla Health (kosttilskudd og helseprodukter), Orkla Wound Care (sårpleie og førstehjelp), Pierre Robert Group (basistekstiler) og Orkla House Care (malerverktøy og rengjøringsprodukter). Forretningsområdet Orkla Care har en årlig omsetning på cirka 6,5 mrd. kroner og ha virksomhet i syv land.