Skip to main content

Ernæring og helse

Ernæring og helse

Orklas ambisjon er å bidra til et sunnere kosthold i befolkningen. Konsernet har lagt ned en betydelig innsats i å gjøre Orklas folkefavoritter sunnere og utvikle nye produkter som gjør det enklere å velge et balansert kosthold.

Rundt en tredjedel av verdens befolkning er nå overvektige, og livsstilsrelaterte sykdommer øker i omfang. For å møte verdens helseutfordringer er det nødvendig med dialog og felles mobilisering på tvers av matvareindustri, handel, fagmiljø og myndigheter. God helse er vårt felles ansvar.

I Orkla er vi opptatt av å ta vår del av ansvaret og bidra positivt til folkehelsen. Gjennom å utvikle sunnere varianter av de produktene forbrukerne spiser og drikker hver dag er vi med på å bedre kostholdet i befolkningen. Vi kan inspirere forbrukerne til sunne valg ved å utvikle nye velsmakende og sunne matvarer. Ved å gi klar og tydelig informasjon om produktenes næringsinnhold gjør vi det enklere å velge et balansert kosthold. I 2014 utarbeidet vi mål for arbeidet med ernæring og helse frem mot 2020 som skal gjelde for alle Orklas matvareselskaper.

Våre fire satsingsområder er:

  1. Sunnere innovasjoner
  2. Ansvarlig markedsføring
  3. God produktmerking
  4. Fysisk aktivitet

Orklas innsats for en bedre folkehelse

  • Anders Högberg

    Anders Högberg

    Fagsjef ernæring og helse

    +46 70 6465369

    Send epost

  • Brosjyre om ernæring og helse

    Brosjyre om ernæring og helse

    I Orkla er vi opptatt av å se utvikling og produksjon av mat i forhold til ernæring og helse. Les mer om hvordan vi jobber med fagområdet i vår brosjyre.

    Last ned

Bærekraftsløfte

Orkla skal bidra til en bedre folkehelse gjennom utvikling av sunnere produkter, tydelig merking, ansvarlig markedsføring og tiltak for økt fysisk aktivitet i befolkningen.

Hovedmål frem mot 2020

  • Utvikle produkter med mindre salt, sukker og mettet fett
  • Lansere konsepter og innovasjoner som bidrar til et sunnere liv
  • Bidra til økt forbruk av fisk
  • Gjøre det enklere for forbrukere å velge sunne produkter
  • Unngå markedsføring mot barn