Skip to main content

Sunnere folkefavoritter

Sunnere folkefavoritter

Mange av Orklas produkter inngår i forbrukernes daglige kosthold, og selv små endringer i salt-, fett- og sukkerinnhold kan gi viktige forbedringer i folkehelsen.

Orkla jobber aktivt med å gjøre mat- og drikkevarene sunnere, og har de siste årene styrket satsingen på fisk, kornprodukter med høyt fiberinnhold, naturlig mat uten kunstige tilsetningsstoffer og produkter for allergikere.

Orklas matvareselskaper jobber systematisk med å redusere mengden salt, sukker og mettet fett i produktene, samtidig om den gode smaken i folkefavorittene ivaretas. Ved å gjøre hverdagsmaten sunnere er Orkla med på å bedre kostholdet i befolkningen.

Mindre salt

Nordiske forbrukere spiser i dag nesten dobbelt så mye salt som anbefalt. Et høyt saltinntak øker risikoen for blant annet hjerteog karsykdommer. Derfor anbefaler helsemyndighetene at vi begrenser saltinntaket til maksimum 5 gram pr. dag.

Resultat 2015:
Selskapene har i 2015 redusert innholdet av salt i en rekke produkter innen pizza, snacks, supper, brødmikser, sauser, dressinger og ketchup. Effekten av arbeidet tilsvarer en årlig reduksjon i forbruk på ca. 80 tonn.

Mindre mettet fett

Mettet fett øker LDL-kolesterolet, som er knyttet til risiko for hjerte- og karsykdom. Helsemyndighetene anbefaler at andelen mettet fett i kostholdet begrenses til maksimum 10 % av energiinntaket. Orkla har siden 2008 redusert innholdet av mettet fett med ca. 7.800 tonn. Mesteparten av reduksjonen er i produkter som har hatt palmeolje som ingrediens.

Resultat 2015:
Orkla har i 2015 byttet ut palmeolje med sunnere alternativer som solsikkeolje og sheanøttolje i flere produkter, deriblant Smash!, Polly og enkelte margarinprodukter. Effekten av arbeidet tilsvarer en årlig reduksjon i forbruket av mettet fett på ca. 290 tonn.

Redusert sukkerforbruk

Et høyt inntak av sukker kan gi negative helseeffekter. WHO anbefaler at kostens totale sukkerinnhold utgjør maksimum 10 % av vårt daglige energiinntak. Orkla tilbyr sukkerfrie eller sukkerreduserte alternativ i kategorier som drikker, pålegg, syltetøy og ketchup. Selskapene jobber også aktivt med å redusere mengden sukker i flere produkter.

Resultat 2015:
Orkla bidro til å redusere befolkningens sukkerinntak med 120 tonn (samlet reduksjon i sukkermengde fra produkter der sukkerinnholdet er redusert) i 2015 gjennom å utvikle nye sukkerfrie og sukkerreduserte alternativer. Blant produktnyheter i 2015 er FUN Light Green, FUN Light Squeezy, IFA Super Fruit og New Energy Nøttebar. Indiske MTR Foods har redusert sukkernivået i sin populære Badam Drink Mix, og estiske Põltsamaa Felix har redusert sukkernivået i dressing og juice.