Skip to main content

Et bærekraftig merkevarekonsern:

Innovasjoner med helsefordeler

Pauluns frokostblanding

26 % av Orklas matvareomsetning kommer i dag fra produkter med helsefordeler eller med redusert mengde sukker, mettet fett eller salt.

I Orkla er vi opptatt av å komme med nyheter som vekker begeistring blant forbrukerne, og som samtidig passer godt inn i et balansert kosthold. Når vi utvikler nye produkter, er ett av våre mål å gi forbrukerne flere valg innenfor en eksisterende produktkategori. Vi retter spesielt oppmerksomhet mot følgende områder:

  • Sukker
  • Mettet fett
  • Salt
  • Fiber og fullkorn

Sukker

Overforbruk av mat og drikke som er rik på energi, er en av de største helseutfordringene globalt. I Orkla ønsker vi å redusere fett- og sukkerinnholdet i våre produkter så langt det er smaksmessig og kommersielt mulig. Norske helsemyndigheter anbefaler at man begrenser sukkerinntaket til maksimalt 10 % av det daglige energiinntaket.

Resultat 2012
I de fleste av Orklas produktkategorier med en høy andel sukker finnes det alternativer med redusert sukkerinnhold. Nærmere 50 % av omsetningen fra kategorien drikkevarer kommer fra sukkerfrie alternativer.I løpet av 2012 har Orkla lansert flere produkter innen kategoriene sjokolade, drikke, sauser og grønnsaker, som enten har redusert andel sukker, eller er fri for sukker. De viktigste var:

  • Procordias Fun Light leskedrikk og Felix ketchup uten sukker, med søtning fra planten stevia.
  • En ny variant Paulúns frokostblanding (kokos & eple) uten tilsatt sukker og med 67 % fullkorn.

Mål 2013/2014

  • Vi vil fortsette arbeidet med å redusere mengden sukker i våre produkter der det er naturlig, og se på mulighetene for å lansere flere sukkerfrie alternativer.

Mettet fett

Orklas eksisterende og nye produkter skal ha en gunstig fettsammensetning, så lenge smak og andre hensyn tillater det. Norske helsemyndigheter anbefaler at kostens totale fettinnhold ikke bør overstige 30 % av det daglige energiinntaket. Kostens totale innhold av mettet fett bør begrenses til maksimalt 10 % av energiinntaket.

Resultat 2012
Palmeolje inneholder en stor andel mettet fett. Flere av Orklas selskaper har gått bort fra bruken av palmeolje i sine produkter. Selskapene har i perioden 2008–2012 redusert sitt årlige forbruk av palmeolje med 10.000 tonn, og erstattet dette med raps- og solsikkeolje. De viktigste tiltakene i 2012 har vært:

  • Stabburets erstatning av palmeolje med sunnere solsikkeolje i bl.a. Nugatti og Sjokade (sjokoladepålegg), basert på flere års utviklingsarbeid.
  • Reduksjon av mengden mettet fett i barer fra Axellus (Maxim og Nutrilett), puddinger fra Felix Abba (Jacky) og snacksprodukter fra KiMs Norge, KiMs (Danmark), OLW og Chips.
  • Lansering av lettmajones fra Põltsamaa Felix med 90 % mindre mettet fett.

Mål 2013/2014

  • Sætre har som mål å gå helt ut av palmeolje i norske produkter i løpet av 2014. Dette vil ytterligere redusere forbruket av palmeolje med 500 tonn og bidra til lavere inntak av mettet fett i befolkningen.

Salt

Vi ønsker ikke å benytte mer salt enn nødvendig i våre produkter. Når salt er viktig for å forbedre smak, ser vi etter alternative ingredienser som kan fungere som fullgode erstatninger. Helsemyndighetene anbefaler et daglig inntak av salt på maksimalt 5 gram per person.

Resultat 2012
Orkla følger myndighetenes kriterier for saltreduksjon som er satt for 2014. I løpet av 2012 har saltinnholdet blitt redusert i flere av våre produkter. De viktigste eksemplene på dette er:

  • Stabburet Leverpostei
  • Pizza fra Stabburet
  • Brødblandinger fra Sonneveld
  • Produktserien Fit4Life fra Credin
  • Provencal majones fra Spilva
  • Chips fra KiMs Norge og KiMs (Danmark)

Mål 2013/2014

  • Vi vil fortsette å jobbe aktivt for å redusere befolkningens saltinntak. Orkla deltar i flere forskningsprosjekter for å finne gode erstatninger for salt i våre produkter.

Fiber og fullkorn

Bruk av ingredienser med høyt fiberinnhold bør vurderes der dette er relevant. Eksempler er pizza, pai, pasta, brød og fullkornkjeks. Helsemyndighetene anbefaler et daglig inntak av fiber på 25–35 gram per person.

Resultat 2012
Orkla har i løpet av 2012 lansert en rekke produkter med økt andel fiber. De viktigste eksemplene på dette er:

  • MTR Foods har lansert frokostmikser med høy andel fiber og fullkorn.
  • Sonneveld har lansert brødmikser med en høy andel fiber og fullkorn.
  • Credin har lansert en brødbase med 100 % fullkornshvete.
  • Procordia har lansert en ny variant av Paulúns müsliblanding (kokos & hasselnøtt) med høyt fiberinnhold og uten tilsatt sukker.

Mål 2013/2014

  • Vi vil jobbe for økt bruk av ingredienser med høyt fiberinnhold der det er naturlig og relevant.

Les mer i kapittelet om ernæring og helse i Orklas bærekraftsrapport (PDF).