Skip to main content

Rene lettvektsbiler

Sapa Profiler er verdens ledende leverandør av løsninger som bruker ekstruderte aluminiumsprofiler. Hvert kilo aluminium sparer 20 kilo karbondioksidutslipp over levetiden til en bil. I sammenligning med stål, kan aluminium redusere utslipp av klimagasser med 20 prosent.

En nyere rapport viser at aluminium er det mest effektive metallet for å redusere miljøbelastning forårsaket av biler. I sammenligning med f.eks. stål kan aluminium redusere utslipp av klimagasser med 20 prosent. Med økende miljøbevissthet er det ikke bare drivstoffet vi bruker i bilene våre som endrer seg. Produsenter er også begynt å vurdere materialene som brukes for å bygge dem.

Komponenter laget av stål, magnesium og aluminium ble sammenlignet i en ny rapport fra en samarbeidsstudie mellom Amerika, Canada og Kina, kjent som Magnesium Front End Research and Development Project (mferd). Resultatene viser at sammenlignet med stål, leverer aluminium en energibesparelse på 20 prosent over hele livssyklusen, fra produksjon til gjenvinning. Studien viste også at bruk av aluminium reduserte utslipp av klimagasser med 20 prosent.

”Hovedårsaken er den lave vekten av aluminium, som tillater mer drivstoff og utslippssparing enn andre metaller. Aluminium kan også gjenvinnes og resirkuleres fullstendig,” sier Zoltán Précsényi fra European Aluminium Association.

Rapporten viser også at å bygge biler med aluminium ikke bare reduserer miljøpåvirkningen. Det gjør dem også sikrere og mer komfortable. ”Det er en vanlig misforståelse at lettere biler ikke er like sikre. En annen er at biler som produserer lavere utslipp må være mindre på størrelse og derfor mindre komfortable. På sikkerhetsfronten har aluminium utmerket energiopptak ved en kollisjon, noe som gjør det til et naturlig valg for lettere, mer effektiv og sikrere system for kollisjonsbeskyttelse som i betydelig grad reduserer skader og dødsfall fra bilulykker, særlig frontkollisjoner,” sier Zoltán.

Styrke til vekstforhold av aluminium betyr at det ikke er nødvendig å forandre design av biler. De kan gjøres lettere i vekt uten å gjøres mindre i størrelse. I følge Zoltán Précsényi, er resultatene fra mferd rapporten – som avdekker de miljømessige fordelene av bade magnesium og aluminium over stål – kommer vi sannsynligvis snart til å se flere biler hvor stål har blitt erstattet med alternative metaller.

”Aluminium koster fortsatt produsentene mer enn stål, og forbrukere er ikke helt klare til å betale mer i øyeblikket på grunn av det økonomiske klimaet, noe som betyr at det i hovedsak vil bli brukt i førsteklasses-segmentet. Men europeiske juridiske krav til å redusere utslipp av klimagasser er egnet til å påvirke og oppfordre bilprodusenter til å bruke lettvektsmaterialer, siden dette er den mest effektive måten å redusere karbondioksidutslipp på. Hvert kilo aluminium sparer20 kilo karbondioksidutslipp over levetiden til en bil.” sier Zoltán Précsényi.