Ernæring og sunnhet

Vi er opptatt av å bidra til et godt kosthold. Derfor står utvikling av sunnere matvarer høyt på agendaen i Orkla.

Bærekraftsløfte

Gjøre det enklere å leve sunt

Hovedmål frem mot 2020

Orkla satte i 2014 følgende mål for arbeidet med ernæring og helse frem mot 2020:

  • Utvikle produkter med mindre salt, sukker og mettet fett
  • Lansere konsepter og innovasjoner som bidrar til et sunnere liv
  • Bidra til økt forbruk av fisk
  • Gjøre det enklere for forbruker å velge sunne produkter
  • Unngå markedsføring mot barn

I 2017 har Orkla satt nye mål for arbeidet frem mot 2025. Vi forsterker satsingen ved å sette tallfestede mål for hvordan selskapene i Orkla skal bidra til å øke salget av produkter for helse og sunnhet og redusere forbruket av salt og sukker. Arbeidet med ernæring og sunnhet støtter opp under FNs globale bærekraftsmål SDG3.

Bærekraftsmål frem mot 2025

  • Doble forbruket av produkter og tjenester for bedre helse
  • Doble forbruket av produkter og tjenester som bidrar til en sunnere livsstil
  • 15 % mindre salt og sukker
  • Inspirere til en sunnere livsstil

Resultater 2017

  • 80 tonn mindre salt
    Mindre salt i pizza, ferdigretter, kjeks og ketchup
  • 1040 tonn mindre sukker
    Mindre sukker i pålegg, mellommåltider, smoothies, syltetøy og ketchup. Saft, halspastiller, mellommåltider, syltetøy og frokostblandinger uten tilsatt sukker.
  • 960 tonn mindre mettet fett
    Mindre mettet fett i supper, buljonger, ferdigretter og chips.

Som en ledende produsent av mat og andre dagligvarer er vi i Orkla opptatt av å bidra til et bedre kosthold. Vi vet at tilsynelatende små endringer i salt, sukker og fettinnholdet i de produktene som spises og drikkes hver dag, gir viktige forbedringer i folkehelsen. Derfor samarbeider vi aktivt med myndigheter og matbransjen for å gjøre hverdagsmaten sunnere. Vi har jobbet systematisk med dette gjennom flere år. Vår filosofi er at sunn mat må smake godt. Derfor går vi aldri på kompromiss med smak når vi reduserer andelen av salt, sukker og mettet fett i kjente favoritter eller utvikler nye varianter.

For å få ny kunnskap og lære mer om matens påvirkning på kroppen, samarbeider vi med flere kompetanse- og forskningsmiljøer. I likhet med forbrukerinnsikt er dette viktig når vi utvikler nye produkter. Vi ser også etter sunnere varianter innen sjokolade, godteri og snacks, selv om enkelte produkter her skal få være det de er ment å være, nemlig kos og glede. Et sunt kosthold handler om en god balanse mellom hva du spiser og hvor fysisk aktiv du er i hverdagen.

God informasjon er en forutsetning for å ta bevisste valg i butikk. Derfor er vi opptatt av å gjøre det enkelt for våre kunder og forbrukere å vite hva produktene våre inneholder, gjennom tydelig og ærlig produktinformasjon.

Les mer om vårt arbeid med ernæring og helse i Orklas bærekraftsrapport.

FNs bærekraftsmål

Vårt arbeid med ernæring og sunnhet støtter FNs globale bærekraftsmål.

Les mer

Sunnere folkefavoritter

Utvikling av sunnere matvarer med mindre salt, sukker og mettet fett står høyt på agendaen i Orkla. Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med dette.

Les mer

Palmeoljefrie merkevarer

De fleste av Orklas matvarer, kjeks, snacks og sjokolade i det nordiske dagligvaremarkedet er nå fri for palmeolje. Vi har arbeidet for å nå dette målet i flere år ved å erstatte palmeolje med sunnere alternativer.

Les mer

Kontakt

Anders Högberg

Anders Högberg

Fagsjef ernæring og helse

anders.hogberg@orkla.no

+46 70 6465369