Tror ikke matindustrien bryr seg om miljøet

Et flertall av norske forbrukere tror ikke at mat- og dagligvareprodusentene bryr seg om miljøet, eller at de er opptatt av å redusere emballasjebruken. Minst tiltro har de under 30 år. 

Det fremkommer i en undersøkelse TNS Kantar har gjennomført på oppdrag fra Orkla. Undersøkelsen viser at 34 % av den norske befolkningen er enig i påstanden om at «de som produserer mat og andre dagligvarer bryr seg ikke om miljøet». Størst skepsis er det blant de under 30 år. Videre svarer 52 % av befolkningen at mat- og dagligvareprodusentene ikke er opptatt av å redusere bruken av emballasje. Hele 50 % mener det er forbrukerne selv som gjør mest for miljøet, mens bare 2 % svarer at dagligvareleverandørene gjør mest. 
 
- Denne undersøkelsen tydeliggjør at vi har en vei å gå. Vi fortsetter vårt bærekraftsarbeid og vil vise at vi tar vår del av ansvaret for miljøet. Som Nordens ledende merkevareselskap ønsker vi å være i front med å utvikle bærekraftige produkter, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla. 
 
Ruzicka tok for to år siden oppfordringen fra statsminister Erna Solberg om å forplikte seg til FNs bærekraftsmål. På et frokostmøte på Sentralen i Oslo onsdag, hvor også statsministeren deltok, kunne han presentere hvordan Orkla vil jobbe med miljø og bærekraft frem mot 2025. Målene innebærer blant annet en gradvis overgang til fornybar energi, halvering av matavfallet, økt ressursgjenvinning og at emballasjen som brukes skal være 100 % resirkulerbar. 
 
- For oss i Orkla handler det om å sørge for at våre merkevarer er produsert med omtanke for mennesker, dyr og miljø og at vi skal bidra til en sunn og bærekraftig livsstil, sier Ruzicka. 
 
Han ønsker nå å spille på lag med andre deler av norsk næringsliv om en felles mobilisering for FNs bærekraftsmål. Under frokostmøtet med statsministeren inviterte han derfor ti andre selskaper til å bli med på et bærekraftslag, der avspark vil finne sted under Norway Cup senere i sommer. Statsminister Erna Solberg, som har spilt bærekraftsballen over til en rekke statsledere rundt om i verden, vil stille som lagleder for næringslivslaget under Norway Cup. 
 
Om Orkla
Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2017 en omsetning på 40 mrd. kroner, og hadde ca. 18.000 ansatte pr. 31.12.2017.
 
Orkla ASA
Oslo, 2. mai 2018
 
Ref.
Konserndirektør Kommunikasjon og Corporate Affairs
Håkon Mageli
Tlf.: +47 928 45 828
E-post: hakon.mageli@orkla.no