Orklas visjon er å være «Din venn hver dag». Visjonen støttes av verdiene «modig», «til å stole på» og «inspirerende». Orklas forretningsidé er å gjøre hver dag bedre med lokale, bærekraftige merkevarer som skaper glede.
Langsiktig verdiskaping er førsteprioritet for Orkla.
Ved å jobbe tettere sammen som «Ett Orkla», vil konsernet i større grad utnytte strategier og muligheter på tvers. Hensikten er å styrke konsernets langsiktige konkurransekraft, skape økt vekst og lønnsomhet, samtidig som Orklas sterke lokale tilstedeværelse ivaretas.
Orklas strategiske målsetting er å styrke posisjonen som ledende leverandør av merkevarer og tjenester i Norden, Baltikum og andre utvalgte markeder.
Aktiviteter som driver organisk vekst og bidrar til forbedret lønnsomhet, prioriteres i tråd med konsernets strategi og finansielle mål.
Gjennom oppkjøp skal Orkla utvikle virksomheten i sine hjemmemarkeder og innenfor utvalgte geografiske områder, kanaler eller nisjer der vi kan oppnå ledende posisjoner bygget på konsernets kjernekompetanse.
Tiltak gjennomføres for å forenkle organisasjonsstrukturen.
Orkla har gjennomført en endring fra industrielt konglomerat til ledende merkevareselskap. Førsteprioritet er å overføre overskuddskapital til oppkjøp innenfor merkevarer og tjenester, samt investeringer i eksisterende virksomhet.
Styret har foreslått en utbyttepolitikk som tilsier en ambisjon om en økning i utbyttet fra dagens nivå på 2,60 kr per aksje, normalt innenfor 50-70 % av resultat per aksje.
Konsernet har et mål om å forbli et «investment grade» -selskap. Dette innebærer et mål om at netto rentebærende gjeld/EBITDA over tid skal være under 2,5.