1,5 millioner til mette mager og varme føtter

Å være varm på beina eller kunne spise seg mett er ingen selvfølge. Det ser Frelsesarmeens ansatte hver dag. Nå gir suppe, julemiddager og ullsokker fra Orkla organisasjonen mulighet til å hjelpe flere av dem som trenger det mest.

11.12.2018

Forskjellene i Norge øker, og over 100 000 barn lever i familier med vedvarende lavinntekt. Hos Frelsesarmeen merker de økt pågang fra mennesker som trenger hjelp med små og store ting.

– Det er mennesker i en vanskelig livssituasjon som oppsøker oss. Det er noens nabo, venn, kollega, søsken eller forelder, sier Elin Herikstad, leder for seksjon for velferd og utvikling i Frelsesarmeen.

– Det kan være plutselige omveltninger i livet, samlivsbrudd, økonomiske utfordringer eller helseutfordringer som gjør at de trenger litt ekstra støtte. Alle opplever utfordringer i livet på et eller annet tidspunkt, og da er vår rolle å være til stede og hjelpe de som trenger det, sier hun.

Samarbeidet mellom Frelsesarmeen og Orkla strekker seg over flere år, og den gjensidige tilliten gir nye og utvidede muligheter til å hjelpe flest mulig.

– Samarbeidet med Orkla gir oss mulighet til å hjelpe alle dem som oppsøker oss. Med høstens samarbeid kan vi gi enda flere et godt måltid og varme føtter, sier Herikstad.

– I Orkla ønsker vi å bidra, og ingenting er bedre enn å gjøre det ved hjelp av produktene våre, som er en nær og viktig del av hverdagslivet. Hver eneste dag hjelper Frelsesarmeen noen av dem som har det vanskeligst i Norge, og jeg er glad for at vi kan hjelpe dem å nå ut til enda flere, fastslår Ellen Behrens Orklas leder for samfunnsansvar.

Orkla gir derfor 200 000 porsjoner suppe gjennom TORO-prosjektet «Suppe til folket»,
2 250 julemiddager gjennom KiMs Potetgulls julegrytekampanje og 70 000 sokkepar gjennom Pierre Robert Groups sokkekampanje før jul. Til sammen tilsvarer det mer enn 1,5 millioner kroner for Frelsesarmeen.

Fakta om samarbeidet:

  • TORO har i flere år samarbeidet med Frelsesarmeen om prosjektet «Suppe til folket». I 2017 ga TORO suppe til en verdi av 900 000,- samt støttet Frelsesarmeens sommerleir for barn. Også i år skal det deles ut suppe til en verdi av 900 000,-, tilsvarende 200 000 porsjoner.
  • Gjennom KiMs julekampanje gir KiMs 25 øre per pose til Frelsesarmeen. Det tilsvarer 225 000,-, som skal dekke 2 250 julemiddager til vanskeligstilte
  • Gjennom Pierre Roberts julekampanje doneres 70 000 varme ullsokker til Frelsesarmeen, tilsvarende en verdi på 380 000,-
  • Julen er en tid for ettertanke, og fokus på det å gi. Det er ekstra sårt å stå utenfor i juletiden, og julekampanjene fra KiMs og Pierre Robert sprer litt ekstra juleglede. Minst like viktig er det å ta ansvar for å spre varme når julen er over, og TOROs suppeutdeling skjer derfor når juleånden har lagt seg og de mange vanskeligstilte står overfor en kald januar.