Bidrar til mer bærekraftig forbruk

I Orkla vil vi bidra til et mer bærekraftig forbruk. Nå går startskuddet for en aksjon der Pierre Robert og andre i motebransjen vil inspirere til mer resirkulering og gjenbruk.

24.09.2018

Foto: Colourbox.com

Gjennom Tekstilaksjonen vil Pierre Robert fremme samarbeid, dele erfaringer og inspirere andre for å skape en mer bærekraftig bransje og et grønnere forbruk.

– Vi er opptatt av å gjøre det enkelt å ta gode og miljøvennlige valg i hverdagen. Nå går startskuddet for årets Tekstilaksjon, der vi i motebransjen og miljøorganisasjoner går sammen for å sette søkelys på resirkulering og gjenbruk av tekstiler, forteller Margrethe Vikanes, bærekraftsansvarlig i Pierre Robert Group.

Gjennom uken vil mote- og interiørbransjen ta ansvar og bidra til økt engasjement og kunnskap om gjenbruk og gjenvinning av tekstiler. Startskuddet går med frokostseminar og felles debatt, etterfulgt av en rekke ulike aktiviteter.

– Ekstra gøy er det at vi har fått med oss influencerne Maria Stavang (@piateed) og Radical Broccoli (@radicalbroccoli). Gjennom aktiviteter på Facebook og Instagram skal de engasjere og inspirere folk til et grønnere forbruk, sier Margrethe.

Inspirerer til gjenbruk

For Pierre Robert er resirkulering av tekstiler og samarbeidet med Fretex spesielt viktig.

– Vi har lagt opp til aktiviteter på våre sosiale medier for å skape interesse og kanskje inspirere. Blant annet vises en video laget av Tise der sommerkjolen styles med ull for å demonstrere hvordan man kan bruke samme klær over flere sesonger. Vi deler gjenbrukstips og viser resirkuleringsfilmen vår med Fretex, forteller Margrethe.

Felles innsats for en mer bærekraftig tekstilbransje

– Vi er 18 aktører som samarbeider om Tekstilaksjonen fordi vi mener vi kan oppnå mer sammen enn hver for oss. Formålet er å fremme samarbeid, dele erfaringer og inspirere hverandre for å skape en mer bærekraftig bransje og et mer bærekraftig forbruk, avslutter Margrethe.

Initiativtakerne bak Tekstilaksjonen 2018 er, i tillegg til Pierre Robert, Naturvernforbundet, Miljøagentene, H&M, Lindex, Bergans of Norway, Cubus, BikBok, Dressmann, Days Like This, Wow, Kappahl, Kid, Virke, Fretex Norge, Uff, Repairable og Fjong.

- Alle aktørene som er med stiller seg bak dette manifestet, som viser både hva vi som bransje skal gjøre og hva forbrukeren må gjøre for at et mer bærekraftig forbruk skal skje i praksis, forteller Margrethe Vikanes.

– Alle aktørene som er med stiller seg bak dette manifestet, som viser både hva vi som bransje skal gjøre og hva forbrukeren må gjøre for at et mer bærekraftig forbruk skal skje i praksis, forteller Margrethe Vikanes.

Tekstilaksjonen er et bransjeinitiativ mellom ulike aktører som alle har et ønske og mål om å forbedre tekstilindustrien. Formålet er å fremme samarbeid, dele erfaringer og inspirere hverandre for å skape en mer bærekraftig bransje og et mer bærekraftig forbruk.

Tekstilaksjonen er et bransjeinitiativ mellom ulike aktører som alle har et ønske og mål om å forbedre tekstilindustrien. Formålet er å fremme samarbeid, dele erfaringer og inspirere hverandre for å skape en mer bærekraftig bransje og et mer bærekraftig forbruk.

Om Tekstilaksjonen

  • Et unikt og tverrfaglig samarbeid mellom aktører innen norsk mote- og tekstilbransje, nye kleskonsepter, miljøorganisasjoner og tekstilgjenvinnere.
  • Startet som en dugnad for økt gjenbruk og gjenvinning for fire år siden
  • Aktørene som er med ønsker i fellesskap å engasjere og oppfordre forbrukerne til å ta riktige og grønne valg.
  • Det handler om å bruke klærne lenger og gi videre, reparere der det er mulig og sørge for at alt gjenvinnes. I tillegg oppfordres folk til å finne nye og kreative måter å bruke gamle tekstiler på.
  • Bevisstheten om temaet har økt de siste årene. I en nylig gjennomført undersøkelse svarer nærmere 8 av 10 nordmenn at de er positive til tekstilgjenvinning, mot 6 av 10 nordmenn året før.