Champions League i norsk dagligvare

At Orklas merkevarer, som Ïdun, Grandiosa, Toro, Nidar og Omo, klarer seg godt mot «Goliatene» i vår bransje kommer som følge av mange års systematisk arbeid med merkevarebygging, og forståelse av norske forbrukeres vaner og ganer, skriver konserndirektør Håkon Mageli i en kronikk i Dagligvarehandelen.

04.05.2018

Håkon Mageli
Håkon Mageli

«Det er for lite vareutvalg i det norske dagligvaremarkedet,» har det blitt hevdet av mange politikere og forståsegpåere. Mange har pekt på det norske importvernet og landbruket som forklaring på mangefullt utvalg i norske butikker.

Etter vår oppfatning er dette et blindspor og en forenkling. 71 % av omsetningen i norsk dagligvare har ingen eller lav toll, viser en fersk undersøkelse Orkla har laget. Basis for undersøkelsen er tall fra Nielsen Media Research. Kun 29 % av varene har tollsatser som er til hinder for import.

Dermed er jeg fristet til å konkludere med at «ekspertene» må slutte å gi bonden skylda for alt som er galt i norsk dagligvare. Og etter mitt skjønn er ikke utvalget i norske dagligvarebutikker så galt som mange skal ha det til. Internasjonale giganter kjemper en knallhard kamp med norske aktører om plass i butikkhyllene, og jammen er det konkurranse!

I så mange som ni av ti kategorier møter Orkla internasjonal konkurranse i det norske dagligvaremarkedet. Internasjonale giganter, med langt større produksjonskapasitet enn oss, er på plass og har solide markedsposisjoner.

Et eksempel er verdens største ketchupprodusent Heinz. I løpet av en drøy uke produseres det like mye kechup på Heinz sin fabrikk i Nederland som Idun gjør på ett år på Rygge i Østfold.

Andre eksempler på internasjonale giganter vi møter på vår norske hjemmebane er Dr. Oetkers pizza, Knorrs supper, Mondelez’ sjokolade og Proctor & Gambles vaskemidler.

I tillegg til å konkurrere mot store internasjonale aktører, konkurrerer vi også i stadig økende grad mot våre kunders egne merker, som ofte er produsert på kontinentet i gigantiske fabrikkker.

At Orklas merkevarer, som Ïdun, Grandiosa, Toro, Nidar og Omo, klarer seg godt mot «Goliatene» i vår bransje kommer som følge av mange års systematisk arbeid med merkevarebygging, og forståelse av norske forbrukeres vaner og ganer.

Håkon Mageli
Konserndirektør, Kommunikasjon og Corporate Affairs

Dagligvarehandelen 30. april 2018

Kontakter

Håkon Mageli
Håkon Mageli

Konserndirektør, Kommunikasjon og Corporate Affairs

+ 47 928 45 828

hakon.mageli@orkla.no