En best mulig start på dagen

Hører du til blant dem som synes morgenen kommer alt for fort, og gjerne venter med det første måltidet til rundt lunsjtider? Vår ernæringsekspert Linn Anne B. Brunborg gir deg tre gode tips til hvordan du kan få en best mulig start på dagen. Kanskje gir frokosten deg det lille ekstra som skal til for at du kommer deg ut på tur eller mosjonere litt etter jobb?

13.03.2018

Resten av familien hopper ut av sengen, tar en liten trall på vei til dusjen og gleder seg til frokost. Jeg liker å drøye det lengst mulig og tar gjerne et knekkebrød i hånden på vei ut døren. I følge Norske spisefakta (en undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI) spiser nordmenn flest frokost – hele åtte av ti. Eldre er generelt mer positive til frokost enn yngre, og når barn nærmer seg tenårene er det større sannsynlighet for at de hopper over det første måltidet om dagen. Kanskje dette er en fase i livet hvor nettopp frokosten er veldig viktig siden kroppen er i rivende utvikling både fysisk og psykisk?

Grunnlaget for et sunt kosthold senere i livet blir lagt tidlig i barndommen. Derfor er det viktig å legge opp til gode kostholdsvaner allerede i ung alder. Den britiske forskeren Natalie Pearson og kollegaer har i en systematisk gjennomgang av forskning vist at positive frokostvaner hos foreldrene var en av faktorene som var mest bestemmende for frokostspising hos tenåringer.

På engelsk heter måltidet «breakfast» som direkte oversatt betyr «å bryte fasten» – kroppen får ny energi etter en lang hvile. I den senere tid har det vært mye fokus på om det er viktig å spise frokost eller ei. Det vi vet så langt er at det å spise frokost regelmessig har mange positive helseeffekter – studier tyder på at personer som spiser frokost har et kosthold som generelt inneholder mer kostfiber, mineraler og vitaminer sammenlignet med personer som ikke spiser frokost. Videre har undersøkelser vist at barn og unge som ofte dropper frokosten veier mer enn sine frokostspisende jevnaldrende.

Når du starter dagen med å spise deg passe mett til frokost får både kropp og hjerne energi, du får fart på forbrenningen og mer stabilt blodsukker. En god frokost utgjør mellom 20 og 25 % av dagsbehovet for energi. En god huskeregel for sammensetning av en sunn frokost er å velge 1/3 grove karbohydrater (grovt brød, knekkebrød eller grøt laget av fullkorn), 1/3 proteiner (magert kjøttpålegg, fiskepålegg som makrell i tomat, mager ost eller egg) og 1/3 frukt og grønnsaker (tomater, agurk, gulrot, frukt og bær).

Tre gode tips:

  • Spis frokost innen en time etter at du har våknet. Øving gjør mester.
  • Et glass appelsinjuice eller noen ringer paprika bedrer opptaket av jern fra det grove brødet.
  • Tenk alternativt om du er litt lei brødskive – havregrøt med bær, frokostblanding med yoghurt naturell og frukt, knekkebrød med pålegg, fruktsalat eller smoothie med havregryn.

Legg grunnlaget for mer energi til bevegelse allerede fra morgenen av!

God frokost!

Linn Anne Bjelland Brunborg 
Leder helse og ernæring i Orkla Foods Norge

 

Kontakter

Linn Anne Bjelland Brunborg
Linn Anne Bjelland Brunborg

Leder helse og ernæring i Orkla Foods Norge

+47 916 12 069

linn.anne.brunborg@orkla.no