Europeisk bærekraftspris til Jordan Green Clean tannbørste

Nyvinningen Jordan Green Clean tannbørste er nylig kåret til vinner av prisen Best Recycled Plastic Product Award 2019.

15.03.2019

Ildsjeler i Orkla Home & Personal Care gleder seg over internasjonal anerkjennelse. Fra venstre Reidun Næss, Michelle Wentworth, Linn-Christel Strifeldt, Daniel Bondeson og Merete Nes.

Nyvinningen Jordan Green Clean tannbørste er nylig kåret til vinner av prisen Best Recycled Plastic Product Award 2019.

EPRO, European Association of Plastics Recycling & Recovering Organisations, står bak prisen, som ble delt ut under en bærekraftskonferanse i London 7.-8. mars. Hensikten med prisen, som deles ut annet hvert år, er å fremheve og anerkjenne innovative og bærekraftige produkter av resirkulert plast.

Under prisutdelingen sa Javier Constante, President i PlasticsEurope, at Orkla Home and Personal Care feide alle konkurrenter til side med tannbørsten Jordan Green Clean, som er svært godt mottatt av forbrukerne. Tannbørsten er laget av 100 prosent resirkulert forbrukerplast av høy kvalitet og godkjent som matemballasje. Busten er laget av biobasert nylon.

– Vinnerproduktet er innovativt og en fantastisk ambassadør for resirkulert plast, sier styreleder Peter Sundt i EPRO.

Javier Constante (t.v.), President i PlasticsEurope delte ut prisen for Best Recycled Plastic Product til Bård Bringsrud Svensen i Orkla Home & Personal Care. (Foto: EPRO)

Daniel Bondeson, Senior Product Developer i Orkla Home & Personal Care, setter stor pris på anerkjennelsen.

– Vi er strålende fornøyd over å ha mottatt denne viktige prisen, ikke minst tatt i betraktning den tøffe konkurransen. Vi håper prisen vil inspirere designere, produsenter og andre sentrale aktører til å fortsette reisen for en mer sirkulær tenking i arbeidet med å utvikle nye produkter som samtidig svarer på trender og kvalitetskrav. Vi håper også at anerkjennelsen Green Clean nå har fått, tydelig viser behovet for bedre infrastruktur og sortering av resirkulerbar plast, sier Daniel, og legger til at Orkla har forpliktet seg til å gå over fra jomfruelig fossil plast til resirkulert eller biobaserte alternativer.

Visste du at…?

  • I Orkla har vi som mål å være bransjeledende på bærekraft innen 2025
  • Vi jobber aktivt for å utvikle mer miljøvennlig emballasje og produkter som etterlater et mindre miljøfotavtrykk
  • Stadig flere av lanseringene våre møter forbrukernes etterspørsel etter mer miljøvennlige dagligvarer. ​