Lanseringer fra Orkla-selskapene

Lettvinte vegetarmåltider, flatbrød-pizza og miljøvennlige vaskemidler er blant nyhetene fra Orkla-selskapene i Norden.

05.09.2018

– Vi kommer nå med flere nye produkter som gjør det enkelt å ta sunnere og mer bærekraftige valg i hverdagen. Samtidig ser vi at flere av nyhetene våre er inspirert av Orkla-lanseringer i andre markeder, forteller Arve Heltne, Senior Vice President i Orkla Marketing & Innovation.

Blant nyhetene er den miljøvennlige tannbørsten Jordan Green Clean, som lanseres i alle de nordiske landene. Tannbørsten er laget av 100 prosent resirkulert plast.

– Svenske Felix bredder utvalget av vegetariske middager med en serie frosne paier fylt med grønnsaker. Danske Naturli’, som vi nå lanserer i nye markeder, byr på stadig flere innovative matvarer for å vise at plantebasert smaker vel så godt som kjøtt, sier Heltne.

Danske forbrukere kan glede seg over Naturli’ Hakkedrenge, Naturli’ Plantefarse og Naturli’ Grønnsaksfarse, i tillegg til plantebasert smør i folievariant. Beauvais lanserer økologisk ketchup, mens Anamma byr på plantebasert farse, burgere og pølser.

– Vårt svenske helsemerke Paulúns revolusjonerer frokosthyllen med «Linsflingor», sprø og tynne linseflak for de som vil ha en skikkelig sunn og god frokost, forteller Arve Heltne.

Blant andre nyheter i Sverige er Risifrutti bare risgrøt, der man selv kan tilsette topping. Den er også uten tilsatt sukker. Felix paier frister med ny, sprø bunn bakt med smør. Nyheten Grandiosa Flatbread Pizza har en ekstra tynn, sprø bunn, og er toppet med godsaker.

Produkter for en grønnere hverdag

– Vi gjør stadig nye grep for å bruke mindre plast og mer resirkulert materiale. Et godt eksempel er Klar-serien hvor flaskene er laget av 100 prosent resirkulert plast. Grumme lanserer Sveriges første plantebaserte tøymykner, i en smart og miljøvennlig emballasje, sier Heltne.

En tilsvarende tøymykner er lansert i Norge, under merket Comfort. Finske forbrukere kan glede seg over en miljøvennlig tøymykner fra merket Lumme.

Snacks- og sjokoladefristelser

Panda frister med nyheten Chocolate Glazed Liquorice, en uimotståelig kombinasjon av salt lakris og sjokolade, som lanseres i Norge, Danmark og Finland. Svenske forbrukere kan glede seg over en ny variant av Panda Natural og OLW riflete kikertchips med smak av chili og mild hvitløk.

– Sesongprodukter er stort i Baltikum, nå ser vi stadig flere spennende utslag av dette også i Skandinavia, kommenterer Heltne.

Staburadze har laget et dessertkonsept av Latvias mest populære kake, mens Kung Oscar lanserer svenske pepperkaker med pære. KiMs byr på Juleglede i form av stjerneformet snacks. Snøkrystallene har også landet på Nidar-favorittene Bamsemums, Troika og Melkesjokolade, som kommer i egen vintervariant.

«Fri for»-produkter

– Matvarer uten tilsetningsstoffer, og med mindre salt og sukker, har lenge vært en tydelig trend i Skandinavia. Nå ser vi gjennomgående et stadig sterkere fokus på helse, også blant våre selskaper i Sentral Europa, kommenterer Heltne.

Et eksempel er Hamé, som lanserer en egen leverpostei for barn i Tsjekkia og Slovakia. Posteien har redusert saltinnhold og er uten tilsetningsstoffer. Spilva er tett på mattrender og frister med en egen sausserie for Street Food-produkter.

Disse og en rekke andre lanseringer og relanseringer er nå på vei ut i butikkhyllene.