Nye produktlanseringer fra Orkla

Smakfull vegetarmat, superkjeks, hårpleie med havmineraler og et helt nytt sjokolademerke er blant mange spennende nyheter fra Orkla-selskapene nå i februar.

16.02.2018

Internasjonale Orkla-lanseringer i februar 2018

– Februar er et sterkt lanseringsvindu med mange spennende innovasjoner som møter trenden med naturlig og plantebasert mat og bedre for deg-produkter, forteller Arve Heltne, Senior Vice President i Orkla Marketing & Innovation.

Vegetar og naturlig

Blant de mange veganske nyhetene er plantebasert kjøttdeig og drikker for folk på farten fra det danske merket Naturli’ og smakfulle alternativer til kjøtt fra svenske Anamma.

– Suksessen ruller videre til nye markeder, og vi lanserer nå flere Anamma-produkter og Naturli’ plantebaserte drikker i Norge, sier Heltne.

– Anamma har også inngått et spennende samarbeid med McDonald’s, som nå har McVegan basert på vegoburgere fra Anamma på menyen i Sverige og Finland.

Vegoburgere og andre veganske alternativer til tradisjonelle kjøttretter fra Anamma er lansert i Sverige, Norge og Finland, og hele serien har fått en ny og mer miljøvennlig emballasje. Den plantebaserte margarinen Naturli’ Smørbar er å finne i både norske, svenske og danske dagligvarebutikker.

Blant andre matnyheter Heltne mener det er verdt å merke seg, er norske TORO Smaksrike baser, en serie med baser til skikkelig gode middagsretter og sauser som gjør det enkelt å lage god middag fra bunnen av. Danske forbrukere kan glede seg over KiMs ovnsbakt chips med kun 10 % fett og to helt nye snackingprodukter fra Beauvais, der deigen er fylt med inntil 50 % grønnsaker.

Mer av det gode

– Svenske Paulúns byr på mer av det gode og lanserer Superpasta, en ny og sunn pastatype i tre varianter. Pastaen er laget av søtpotet, linser og egg. Det betyr dobbelt så høyt innhold av fiber og protein sammenlignet med vanlig pasta basert på hvete, sier Heltne.

Paulúns introduserer også Supergranola i to nye smaksvarianter og jobber videre med å redusere det naturlige sukkernivået. Stadig flere Paulúnsprodukter lanseres også i Finland, Danmark og Norge. Paulúns Supergröt er nå tilgjengelig i Litauen.

Svenske forbrukere kan glede seg over linsechips med lavt fettinnhold og mye proteiner, og Paulúns Superkex med 56 % frø. Favoritten BOB lanserer Bare Bær, syltetøy med 100 % bær og helt uten tilsatt sukker eller søtningsmiddel. Ketchupfavoritten Felix byr nå også på sennep som er laget i Sverige.

– Superlife er en ny serie med økologisk frokosttopping og supergreen-miks til å ha i juice og smoothies. Produktene gjør det enklere å leve sunt, og viser hvordan vi møter trenden med økologisk, vegansk og glutenfritt, forteller Heltne. Serien er i første omgang lansert i Norge.

«Fri for»-produkter

Hamé gjør barnematen sunnere, uten farge- og tilsetningsstoffer og med redusert saltinnhold. Smoothies for de minste, med vitaminer og kalsium, og uten tilsatt sukker er også blant nyhetene.

Naturlighetstrenden gjør seg også gjeldende innenfor personlig pleie, vask og rengjøring. Blant de norske produktene Heltne mener det er verdt å merke seg er Define sjampo og balsam med havmineraler og Dr. Greve intimservietter, og flere nyheter i apotek:

– Gevita introduserer «den perfekte pille», med en form som er enklere å svelge, og Multivitamin lanserer utvalgte vitaminer og mineraler for veganere og vegetarianere, sier Heltne.

Pierre Robert, som er lansert i hele Norden, jobber kontinuerlig med design og kvalitetsforbedringer og har relansert flere av sine kolleksjoner, blant annet Pierre Robert Invisible og Pierre Robert Sport.

Visste du at:

  • Etter suksess i Sverige lanseres den norske favoritten Smash! også i Finland.
  • KiMs jobber videre med sjokolade, blindtest blant danske forbrukere viser at KiMs sjokolade med 33 % kakao, slår markedslederen i Danmark.
  • Norske Solidox tyggegummi er en ny smaksrik tyggegummiserie med fluor for ekstra rene tenner, og karbonater som bidrar til å gjøre tennene hvitere.
  • Vårt nye norske merke Vill er et godt eksempel på at vi også innen nytelse snakker mer om det naturlige. Den mørke melkesjokoladen har et høyere kakaoinnhold, mindre sukker, og mer av det som smaker godt, nemlig blåbær, bringebær og nøtter
  • Norske JIF har fjernet konserveringsmidler i sine rengjøringssprayer, slik at de nå er mildere og mer skånsomme.
  • Jordan Easy Wipes, 100 % komposterbar, kommer nå i en ny variant for glass og speil.

Les mer om Orklas norske februarlanseringer >