Orkla Growth Prize gikk til Orkla Foods International

Jubelen sto i taket da Orkla Foods International entret scenen for å ta imot den gjeveste prisen under Orkla Growth Awards i går, 22. mai.

23.05.2019

Orkla Growth Awards 2019

Grunnlaget for tildelingen av Orkla Growth Prize er den fantastiske utviklingen i Felix Austria, MTR India og Orkla Foods Cescko a Slovensko – tidligere Hamé og Vitana.

Styreleder Stein Erik Hagen delte ut prisen på vegne av juryen, som begrunnet prisen slik:

«Vinneren av Orkla Growth Prize har vist evne til å skape sterk topp- og bunnlinjevekst gjennom den siste STP-perioden. Med sterke lokale merker har de tatt markedsandeler fra globale aktører som bl.a. Heinz. De har vært offensive og raske til å gripe forretningsmuligheter og til å utvide Orkla-porteføljen i nye markeder. De kapitaliserer på en mer verdiskapende produksjonsstruktur, og de har også initiert ambisiøse One-Orkla initiativ som å introdusere Möller’s og Laban i deres respektive markeder, samtidig som en rekke produksjonsinitiativ pågår på tvers. I 2018 økte topplinjen i forretningsområdet med 5 prosent, mens bunnlinjen vokste med imponerende 9 prosent.

Nytt av året er at hver kategori har hatt en egen fagjury.

– Vi hadde lyst til å prøve ut dette i motsetning til en fast jury som vi har hatt tidligere. Og dette ble en suksess. Fagjuryene bidro til større faglig bredde, geografisk spredning og eierskap, sier Mirjam Hamnen, ansvarlig for Orkla Growth Awards sammen med Arve Heltne.

Mirjam, Arve og Silje G. Johannesen sikret oversikt på tvers av kategoriene, mens konsernledelsen var fordelt  på de forskjellige kategoriene sammen med fageksperter fra selskapene. Arve Heltne var formann for juryene i år.

Vi gratulerer Orkla Foods International med fantastiske prestasjoner og en velfortjent Orkla Growth Prize! Våre gratulasjoner går også til de åtte kategorivinnerne som har gått helt til topps i en tøff konkurranse blant mange flotte bidrag i år.

Her vinnerne av de åtte kategoriene:

Kategori Bidrag Selskap/Funksjon
Best Consumer Communications Bixit – The adventurers choice Orkla Confectionery & Snacks
Brand & Packaging Design Jordan Green Clean Orkla Home & Personal Care
Innovation Annama Formbar Färs & RL Orkla Foods Sverige
Sustainability Jotun Green Building Solutions Jotun AS
Best Operations Initiative Fruit & Berry; Agile approval Process Orkla Group Procurement/ Orkla Foods Sverige
Best Sales Growth Initiative Naturli’ Orkla Ingredients Danmark
Brand Strength Smash Orkla Confectionery & Snacks
Best One Orkla Initiative Orkla Food Safety Orkla Foods Safety

 

ORKLA GROWTH AWARDS

Orkla Growth Awards ble i år arranger for 19. gang. I alt var det over 200 nominasjoner fordelt på åtte kategorier, og av disse ble det valgt ut 41 finalister.

Juryen bak Growth Prize har bestått av: Silje G. Johannesen, Mirjam Hamnen, Arve Heltne juryformann), Jens Staff, Karl Otto Tveter og Lars Fretheim.

 

Her kan du se alle bildene fra gårsdagens Orkla Growth Awards