Små grep – STOR forskjell

Har du full kontroll på hvordan du setter sammen et godt kosthold? Har du planer om å kutte ut alt som inneholder sukker? Et variert og balansert kosthold har plass til alle typer matvarer. Det er mengden og hvor ofte du spiser de ulike matvarene som er avgjørende. Vår ernæringsekspert Linn Anne B. Brunborg gir deg noen enkle tips som kan gi store helsegevinster.

14.05.2018

Linn Anne B. Brunborg og Runa Spilling
To av våre ernæringsfysiologer, Linn Anne B. Brunborg og Runa Spilling.

Da jeg var liten var ett av TV-høydepunktene i uken «Fjernsynskjøkkenet» med hele Norges matmor, Ingrid Espelid Hovig og lege og ernæringsekspert Kaare Norum. Det var den tiden norske myndigheter hadde monopol på å si hva som var sunn og usunn mat, da mor var hjemme og laget mat «fra bunnen av» og serverte middag presis klokken halv fem – vinteren var snøfylt og solen skinte fra en skyfri himmel hele sommeren.

Sosiale forskjeller

I mange land i verden, også i Norge, er det store forskjeller i helsetilstanden mellom ulike sosiale grupper. Grupper med lav utdanning og/eller lav inntekt har høyest forekomst av livsstilssykdommer, og høyest totaldødelighet – dette avtar gradvis med økende inntekt og utdanningsnivå. Livsstilssykdommer er den nest mest vanlige dødsårsaken i verden og forekomsten er økende. Årsakene til dette er mange, men endringer i kostholdet (blant annet økt inntak av sukker og fett), økt inaktivitet sammen med dårlige alkoholvaner og røyking er noen av grunnene. WHO anslår av 90 % av forekomsten av type 2 diabetes kan forebygges ved positive endringer i kosthold, fysisk aktivitet og endrede røykevaner.

Skynde seg langsomt

Små livsstilsendringer kan bidra til å utjevne disse forskjellene og gi store utslag på kort og lang sikt. De aller viktigste tiltakene vi kan gjøre er de som blir varige, positive vaner, og da er det ofte de små endringene vi klarer å følge over tid som er det viktigste. Det er viktig å opprettholde oppmerksomheten på det forebyggende arbeidet både når det gjelder sunnere kosthold og økt aktivitetsnivå.

Oppskriften på et godt kosthold

Debatten om kosthold har gjort én av fire nordmenn mer usikre på hva som er et sunt kosthold, viser en stor undersøkelse i regi av Helsedirektoratet. Hvem som legger premissene for hva som er godt for kropp og helse, og hvem vi skal tro på er det delte meninger om. Det som er positivt i denne konteksten er at kosthold, helse og mat engasjerer og opptar mange. I tillegg blir det bevilget penger til forskning innen kosthold og helse slik at vi kan få flere og bedre svar enn det vi har i dag.

Det er ikke nødvendig å legge om hele livsstilen sin totalt for å få bedre helse. Det viktigste er at vi gjør det vi klarer å oppnå og opprettholde og at det er lystbetont.

Her er mine tips, noen små grep som kan gi STOR forskjell:

  1. Bruk vann som tørstedrikk.
  2. Velg grovere brød, kornprodukter, fullkornspasta og fullkornsris til middag.
  3. Spis grønnsaker og gjerne frukt til alle måltider og som mellommåltid (ha oppkuttede grønnsaker i kjøleskapet).
  4. Bruk matoljer i stedet for hard margarin og smør (raps-, linfrø- og olivenolje har gunstig fettsyresammensetning).
  5. Spis fisk to til tre ganger i uken (varier mellom mager og fet fisk), og bruk gjerne fisk som pålegg (makrell i tomat, sardiner er en god kilde blant annet til kalsium, i tillegg til marine omega-3 fettsyrer).
  6. Velg magert kjøtt og kjøttprodukter (karbonadedeig inneholder mindre fett enn kjøttdeig og familiedeig), og kanskje spiser dere kjøttfri middag innimellom.
  7. Ta trappen i stedet for heisen eller gå av bussen på et tidligere stopp.
  8. Husk hverdagsmosjonen og at litt aktivitet er mye bedre enn ingen aktivitet!

Lykke til!

Linn Anne Bjelland Brunborg
Leder helse og ernæring i Orkla

Kontakter

Linn Anne Bjelland Brunborg
Linn Anne Bjelland Brunborg

Leder helse og ernæring i Orkla Foods Norge

+47 916 12 069

linn.anne.brunborg@orkla.no