Sukker

Litt sukker er helt ok.

 

God helse er et resultat av trivsel, et variert kosthold, nok søvn og regelmessig mosjon. Sukker kan inngå i et variert kosthold, men bør ikke utgjøre mer enn ca. 10 % av det daglige energibehovet.

Dersom du kombinerer inntak av sukker med fysisk aktivitet, trenger du ikke å nekte deg selv sukkerholdige produkter.
Gjennomsnittlig sukkerforbruk i befolkningen har gått ned fra 43 kg til 31 kg per innbygger siden 2000. Tall fra Norkost 3 sukkerinntaket er rekordlavt og i snitt utgjør ca 7 % av kaloriene vi voksne får i oss. Inntaket av sukker er imidlertid høyere enn ønskelig, særlig blant ungdom. Sukker er kun energi uten noen verdifulle næringsstoffer som vitaminer og mineraler. Derfor kalles sukker ofte for tomme kalorier.
Litt sukker er helt ok, men et for høyt sukkerinntak er helseskadelig fordi mange får i seg for mange kalorier som medfører overvekt, som igjen øker risikoen for diabetes type 2 og hjerte-og karsykdommer.

Største sukkerkilder

Det synes også som at sukker i drikke som brusprodukter, gir dårlig metthetsfølelse slik at det er enkelt i få i seg mange ekstra kalorier. De største kildene for et høyt sukkerinntak er brus, saft og godteri. Også for tannhelsen er det viktig å redusere sukkerforbruket, og spesielt det som drikkes og spises mellom måltidene.

Sukkerfritt et alternativ

For å redusere energiinntaket og unngå overvekt kan det være et alternativ å erstatte sukkerholdig brus, leskedrikk og saft med vann eller søtet brus, leskedrikk og saft med søtstoffer. Fordelen med de kunstige søtede produktene er at de smaker søtt uten at det gir energi. Søtstoffene som anvendes er godkjente av myndighetene.