Skip to main content

Orkla Foods

Orkla Foods er det største forretningsområdet, med 42 % av Orklas driftsinntekter i merkevareområdet.

Orkla Foods tilbyr kjente lokale merkevarer til forbrukere i Norden, Baltikum, Sentral-Europa og India. Forretningsområdet har ledende markedsposisjoner innen en rekke kategorier, blant annet dypfryst pizza, ketchup, supper, sauser, påleggsprodukter og ferdigretter.

Orkla Foods selger sine produkter hovedsakelig gjennom dagligvarehandelen, men har også sterke posisjoner innen storhusholdning, kiosker og bensinstasjoner. Norge og Sverige er de to største markedene i Orkla Foods og sto for 60 % av forretningsområdets omsetning i 2016.

I løpet av 2016 har Orkla Foods styrket sin posisjon i Sentral-Europa betydelig gjennom kjøpet av Hamé, et ledende merkevareselskap innen matvarer basert i Tsjekkia og Slovakia.

Den utvidede distribusjonsavtalen med PepsiCo omfatter salg av Tropicana og Quaker i Norge, Sverige, Danmark og Finland, som dermed styrker Orkla Foods’ posisjon i frokostsegmentet.

  • Blant mange velkjente merkenavn er Grandiosa, TORO, Stabburet, Felix, Paulúns, Abba, Kalles, Beauvais, Pastella, Spilva, Vitana og MTR.
  • Selskaper i forretningsområdet: Orkla Foods Norge, Orkla Foods Sverige, Orkla Foods Danmark, Orkla Foods Finland, Põltsamaa Felix i Estland, Orkla Foods Latvija, Orkla Foods Lietuva, Felix Austria, Hamé og Vitana Group i Tsjekkia og MTR Foods i India.

Fakta

  • Driftsinntekter: 15,5 mrd. kr
  • Organisk vekst1: 2,3 %
  • EBIT (adj.)2: 2,0 mrd. kr
  • EBIT (adj.) margin: 12,7 %
  • EBIT (adj.) vekst: 16 %
  • Antall ansatte: 8 393

1Justert for valutaomregningseffekter og strukturelle endringer.
2Driftsresultat før andre inntekter og kostnader.

Kilde: Orkla ASA Årsrapport 2016