Skip to main content

Orkla Confectionery & Snacks

Orkla Confectionery & Snacks’ omsetning utgjør 17 % av Orklas driftsinntekter i merkevareområdet.

Orkla Confectionery & Snacks er markedsleder innen kategoriene godteri, kjeks og snacks, med kjente lokale merker og smaker som begeistrer forbrukere i Norden og Baltikum. 94 % av omsetningen kommer fra de nordiske og baltiske markedene. Norge er det største enkeltmarkedet. 

Orkla Confectionery & Snacks’ posisjon i Norge ble ytterligere styrket i 2016 gjennom avtalen på løsvektgodteri til dagligvarekjeden Coop. I løpet av 2016 har Orkla Confectionery & Snacks befestet sin markedsposisjon gjennom blant annet
lanseringer innen sjokolade i Danmark og knekkebrød i Norge. I tillegg er markedsposisjonen i Estland styrket ytterligere som følge av en rekke jubileumslanseringer i anledning 210-årsmarkeringen av Orklas eldste merkevare, Kalev. I tillegg trådte distribusjonsavtalen med PepsiCo i kraft i 2016. Avtalen innebærer at Orkla Confectionery & Snacks har ansvar for salget av Lay’s snacksprodukter i Norge, Sverige og Finland.

  • Blant de mange kjente merkevarene er KiMs, Nidar, Göteborgs Kex, Sætre, OLW, Panda, Laima, Selga, Adazu og Kalev.
  • Selskaper i forretningsområdet: Orkla Confectionery & Snacks Norge, Orkla Confectionery & Snacks Sverige, Orkla Confectionery & Snacks Danmark, Orkla Confectionery & Snacks Finland, Orkla Confectionery & Snacks Latvija og Kalev i Estland.

Fakta

  • Driftsinntekter: 6,2 mrd. kr
  • Organisk vekst1: 4,9 %
  • EBIT (adj.)2: 0,9 mrd. kr
  • EBIT (adj.) margin: 15,0 %
  • EBIT (adj.) vekst: 11 %
  • Antall ansatte: 3 084

1Justert for valutaomregningseffekter og strukturelle endringer.
2Driftsresultat før andre inntekter og kostnader.

Kilde: Orkla ASA Årsrapport 2016

Organisk vekst

Organisk vekst - Orkla Confectionery & Snacks

EBIT

EBIT - Orkla Confectionery & Snacks