Kunsten å bli en markedsfører

Markedsføring ses gjerne på noe overfladisk. Assosiasjonene går fort til «løp og kjøp»-budskap og menn i dress tatt rett ut fra Mad Men-universet. For merkevaresjefen i Orkla, Nils Goller, startet reisen med en dyp interesse for mennesker.

Det var tilfeldig at Nils Goller (51) endte opp med å jobbe med markedsføring. Da han studerte var han opptatt av alt fra musikk og design, til fundamentale menneskelige behov, trender og gruppedynamikk. Det resulterte i en bachelor i antropologi. Men så tok karrieren en ny retning.

– Jeg hadde en bror som jobbet med markedsføring som anbefalte meg å sjekke det ut. Han mente at interessen min for mennesker og kreativitet var en god kombinasjon for det fagfeltet, forteller Goller.

Masteren ble dermed i strategi og markedsføring, og i 1998 startet han i Orkla som merkevaresjef for Nugatti. – Jeg var nok en ansettelse som skilte seg litt ut. På den tiden var det hovedsakelig forretningsfolk og tallknusere som drev med markedsføring. Jeg forstod også raskt at graden min i antropologi var mye mer relevant i arbeidet, enn business-masteren min.

Har aldri vært «bare en jobb»

Goller vokste raskt i selskapet, og lot interessene sine styre arbeidet. – Når jeg kan kombinere det jeg synes er gøy, sammen med hva som er best for selskapet, da har jeg en bra dag på jobb.

Gjennom sine nesten 25 år i selskapet har Goller satt sitt preg. Han har blant annet ledet innovasjonsgruppen for i Skandinavia, vært markedsdirektør for KiMs og Grandiosa, samt direktør for innovasjon og produktutvikling i Orkla. Ikke minst har han ledet Orkla Brand Acadamy – merkevareskolen for alle unge markedsførere i Orkla.

– Med nesten 250-300 merkevarer globalt, er vi avhengig av sterke markedsførere og merkevaresjefer lokalt. De sitter med fullt ansvar, men vi utstyrer dem med arbeidsverktøy og metodikker som skal styrke dem i arbeidet. Målet er at vi alle jobber ut ifra samme filosofi. Arbeidet gjøres lokalt, men tankegangen er global – slik kan vi lett flytte folk rundt i selskapet og skape synergi, forteller Goller. – Det er dette som er grunnen for at jeg har blitt i Orkla så lenge.

Det å forstå gruppementalitet, hvordan folk reagerer på trender og hva som driver mennesker framover – det er her gullet ligger.

Frihet til å feile

Ifølge Goller er selve kjernen av markedsføring mennesker: Hva som driver oss framover, hvorfor vi gjør som vi gjør. Det er her du finner de gode konseptene, og hvor du kan lære hvilke behov forbrukeren har som ditt produkt kan innfri. Det er også her antropologien kommer inn.

– Det å forstå gruppementalitet, hvordan folk reagerer på trender og hva som driver mennesker framover – det er her gullet ligger. Du må ha empatien til å sette deg inn i andres sted, samtidig som du har et strategisk hode som forstår hvordan det passer inn i arbeidet ditt. Og så må du være villig til å utfordre det.

Noen av Orklas mest kjente og kjære merkevarer er over 100 år gamle. Da kan det være skummelt å utfordre og ta risker for å drive produktet framover. – Det er balansen mellom å beholde de gode tingene, men drive innovasjon samtidig. Da trenger vi ikke konservative folk, men vi må legge til rette for at folk våger å feile, mener Goller. – Det er som de sier: Den som intet våger, intet vinner. Risiko er det vi lever av.

Du må se forskjell på en forbigående trend og det som driver vekst

I dag leder Nils det som kalles «Best Practice»-gruppen i avdelingen for markedsføring og innovasjon. Her ligger også Orkla Brand Academy og Orkla Digital Academy som har utdannet mang en leder for merkevarebygging i Norge.

– I norsk skala er Orklas markedsføringsteam på et helt annen nivå. Der hvor en stor markedsavdeling i Norge er på 20-30 mennesker, teller vi nærmere 500. Det er klart det gir oss en enorm tilgang til erfaring og kunnskap som er unik her til lands, sier Goller.

Med over 21.000 ansatte, 114 fabrikker og distribusjon i 19 land er det mye å hente. Den samlede interne skoleringen og en felles markedsføringstankegang gjør at en person lett kan hoppe fra en merkevare til en annen. Med seg på kjøpet har de erfaring, innsikt og ideer som kan brukes på nye måter i andre kategorier og bransjer. Det sørger blant annet Goller for.

– På en «vanlig» dag på jobb, diskuterer jeg gjerne kommunikasjon med Tyskland på morgenen, en designbrief med Latvia til lunsj og avslutter dagen med et reklamekonsept for Stabburet. Min jobb er å styrke de lokale teamene og merkene framover.

Læringskurven er bratt, og forventingene er høye, men du får mye ansvar hvis du er villig til å ta det. For Goller handler det om å aldri si seg fornøyd – det finnes alltid et forbedringspotensial. Samtidig må du se opp for distraksjoner og ikke hoppe rett på neste trend.

– Du må trene deg til å se forskjell på en forbigående trend og hva som driver reell vekst. Du kan lære mye gjennom utdanningen din, men tyngden kommer gjennom praksis. Samme hvilken vei du går inn i markedsføringsfaget, er den grunnleggende kompetansen alfa og omega, avslutter han.