I dag er OMO Norges klart foretrukne tøyvaskemiddel. Forklaringen på OMOs suksess er at Orkla Home & Personal Care (tidligere Lilleborg) hele tiden har lykkes i å fange opp nye trender og forbrukerbehov og raskt utviklet produkter som møter disse behovene.
Gjennom over 65 år har vi utviklet og produsert vaskemidler i Norge og kan i dag tilby produkter for ethvert behov; til kulørt, svart eller hvit vask, til sportsklær, flekkfjerning og maskinrens. Produktene kommer også i ulike formater som pulver, flytende og kapsler.
Da OMO ble lansert i 1961, var alle tøyvaskemidlene på markedet høytskummende pulvere beregnet på håndvask. Men på 60-tallet gjorde vaskemaskinene for alvor sitt inntog i de norske hjem, og dette stilte nye krav til vaskemidlene som nå måtte skumme mindre. OMO kom som et moderne, lavtskummende vaskepulver tilpasset nettopp vask i maskinen.
I 1983 kom OMO med en revolusjonerende nyhet; nemlig TAED-systemet som gjorde det mulig å vaske rent ved lavere temperaturer. Dette var et svar på endringen i folks vaskevaner; stadig mer av vasken skjedde nå ved 40 eller 60 grader, og ikke som før ved 90 grader.
Tidlig på 90-tallet kom OMO micro med miljøfordeler som mindre emballasje og færre kjemikalier – helt i tråd med forbrukernes ønsker om fullgode vaskemidler som samtidig var mer skånsomme mot miljøet. I 2015 ble flytende OMO konsentrert ytterligere, noe som igjen gir mindre plast og kjemikalier.
OMO var det første dagligvareprodukt med det offisielle nordiske miljømerket Svanen allerede i 1993. I dag er alle OMO pulver-varianten svanemerket.